Efektne esitus võib varjutada koolituse tõsist sisu

Anneli Salk
Äripäev 22.03.2004
Atraktiivne koolituse vorm võib varjutada koolituse sisu, mistõttu inforohked koolitused võiks jääda siiski klassiruumi.
Klassiruumis on vähe väliseid segavaid faktoreid ning hea on keskenduda teemale. Samas on meeskonnatöö koolitust efektiivne läbi viia uudses keskkonnas, kus inimestel tuleb üksteisega palju suhelda ning nende isiksuseomadused avalduvad. Konfliktilahendust on huvitav teaterkoolituse kaudu jälgida, sest saab erinevaid lahendusi läbi mängida.
Koolituspraktika on näidanud, et väljudes oma tavapärasest keskkonnast, on kergem ennast argirutiinist ning väljakujunenud töisest rollist ümber lülitada. Seeläbi on kergem keskenduda uute teadmiste ja oskuste omandamisele. Olukordi, millest soovitakse paremini aru saada, on ikka eemalt parem vaadata ja analüüsida. Keskkonna kardinaalne muutmine tundub esmapilgul vähetähtis, kuid nii on võimalik vabaneda väljakujunenud sisemisest jäikusest.
Tavaliselt on täiendkoolitusel osalejatel head erialased oskused ning täiendada soovitakse ennast eelkõige suhtlemise vallas. Klienditeenindust ja meeskonnatööd on aga raske ainult tabeleid vaadates ja kirjutades õppida.
Kõige efektiivsem õppimine toimub siis, kui tuleb oma “mugavustsoonist” väljuda. Nii on võimalik avastada enda ja teiste varjatud andeid ning leida uusi ebatraditsioonilisi lahendusi olukordadele. Tihti on inimestel mitmeid aastaid tagasi välja kujunenud suhtlemismaneerid, mis on muutunud rutiinseks. Tavatu olukord värskendab ja annab inspiratsiooni. Ometi on mitteformaalse koolituse läbiviimisel piir – loomaaias lõvipuuris enesekehtestamise koolitust pole mõtet teha, see mõjub lõvi seedimisele halvasti. Koolituseks valitud keskkond ei tohiks kogu tähelepanu endale tõmmata. Tore, kui teatrisõpradel on võimalus teaterkoolitusel ennast täiendada ning matkasõbrad läbivad seikluskoolitusi metsaradadel, võimalusi on palju. Kas just meeskonna mikrokliimat saunas soojendada – see on iseasi.
Koolituse koht ja läbiviimise vorm sõltub palju teemast ning sellest, milliseid tulemusi soovitakse koolituselt saada. Koolituse vorm peaks koolituse sisu toetama, et koolitusel osalejad saaksid koolitusest maksimaalse kasu.
Inimesed vajavad ekstreemsust
·
Anneli Joonas, ATP Koolituse koolitusjuht:
Meie kogemus näitab, et laev koolituskeskkonnana ei sega. On inimesi, kel on paha hakanud ja kes on tunnike-paar pidanud kajutis pikutama, kuid selle vastu on ka rohud olemas ja keegi pole merehaiguse pärast veel koolitusele tulemata jätnud. Inimesed vajavad ekstreemsust.
Kui inimene on tark ja oskab enda sisse vaadata, siis ta hakkab tajuma, mis juhtub temaga teistes olukordades. Ta näeb, mis saab, kui ta pole turvalises klassiruumis. See on enese proovilepanek.
Lektorid pingutavad samuti rohkem, sest nad teavad, mis ahvatlused on koolitustel väljaspool klassituba – kohvipaus läheneb, õhtusöök ootab, inimesed on elevil …
On olnud juhuseid, kus inimesed on öelnud, et nad tulevad laevale vaid puhkama. Hiljem on nad olnud väga rahul ja öelnud, et see oli just selline koolitus, millest neil kasu oli. Keegi pole öelnud, et nad enam ei tuleks.
Meeskonnakoolitust võib Taimaa asemel teha ka Võrumaal – tulebki karmim, kuid Tai puhul on kaugus oluline. Inimene ei saa asju kokku panna ja ära minna, kui ta vihastab või suhted lähevad teravaks. Ta peab tõepoolest meeskonna liikmena käituma.