Koolitus arvestab töötaja eripära

Aimi Raudam
Äripäev
15.03.2004
Sobiva koolituse valimisel on kasulik arvestada nii firma edukust kui ka töötajate struktuuri ning alles viimasena rahalisi võimalusi.
Kui ettevõttel läheb hästi ja juht ei pea muretsema tulude pärast, võib kasutada lihtsaimat viisi: valida erinevate koolitusfirmade koostatud toodete hulgast sobivaim.
Negatiivseks momendiks valiku tegemisel on asjaolu, et valitud koolitus ei pruugi vastata täpselt firma vajadustele, sest ka edukal ettevõttel on oma vajadused. Teine miinuspool on koolituse otsimise keerukus, sest informatsiooni on palju ja selles orienteerumine nõuab palju aega ja teadmisi.
Vähem edukas ettevõte peab enam mõtlema selle peale, kuidas paigutada vahendeid võimalikult efektiivselt. Ka selline firma võib kasutada võimalust otsida sobivaimat valmistoodet. Vähem edukale ettevõttele on sellise valiku negatiivne pool vaja kindlasti paremini läbi mõelda.
Teine võimalus leida sobivaim koolitus on kutsuda firmasse professionaalne koolitusfirma konsultant, kes aitab täpselt määratleda ettevõttes olevad probleemid ja koostab vastavalt nende probleemide lahendamisele suunatud koolituse.
Seega peaks koolituse läbinutel tulemuseks olema töötajate oskus neid probleeme näha ja efektiivselt lahendada.
Firma töötajate struktuuri jälgimise puhul on tegemist juba oluliselt teistsuguse valikukriteeriumiga. Siin lähtutakse töötaja rollis oleva inimese võimekuse ja teadmiste astmest ehk sellest, millised teadmised tal on ja kuidas ta neid kasutada oskab või kas ta neid üldse oskabki kasutada.
On ju küllalt palju selliseid töötajaid, kes hoolimata kõrghariduse olemasolust ei ole osanud oma teadmisi praktikasse rakendada ja vastupidi – on selliseid töötajaid, kellel puudub haridus, kuid firmas on võimekad.
Tippjuhi harimine
Selge, et tippjuhil on reeglina teadmised ja haridus. Kuna elus tuleb ette igasuguseid olukordi ka ettevõtte juhtimisel, on oluline ennast täiendada mitmetes valdkondades. Palju aastaid ühes süsteemis töötanud ettevõtte juhil võib olla tekkinud vajadus õppida paremini toime tulema inimeste töö juhtimisel, sest firma arendamise suundadega tuleb sellisel inimesel reeglina pidevalt töö käigus ennast niigi kurssi viia.
Tippjuhil peavad olema oskused ja teadmised näha firmas selliseid probleeme, mille lahendamisega tuleb koolitusfirma paremini toime kui tema ise. Need võivad olla meeskonna koostöö probleemid, probleemid inimestevahelistes suhetes, probleemid erinevate osakondade töö juhtimisel või mujal.
Parimaks toeks ettevõtte juhile koolituse osas võib olla isiklik konsultant, kelle abil lahata probleeme eesmärgipäraselt – et leida õiged lahendusviisid.
Koolituskonsultant saab aidata tippjuhil ka ettevõttele vajalikku koolitusprogrammi koostada. Loomulikult on võimalus valida alati olemasolevate koolitusprogrammide vahel.
Keskjuhi valikud
Kui ettevõtte töötajate koolituse eest vastutav inimene on keskastme juht (koolitusjuht, personalijuht), siis tema jaoks on see keerulisem ülesanne. Esimene soovitus on koolituskonsultandi abi paluda. Kogemustega konsultant teeb firma jaoks kohe alguses tõhusat tööd, sest tema abil saab keskastme juht lahti hirmust, kas valitud koolitus on sobivaim või mitte. Põhjuseks on just sellele ettevõtte spetsiifikale vastavate probleemide väljaselgitamine ja vastava programmi koostamine.
Oluline on mitte kahe silma vahele jätta ka iseenese professionaalse arengu vajadusi. Valikuvõimalused on samad, mis tippjuhilgi – eelkõige ära tunda enda nõrgad kohad ning vastavalt sellele ka valida täiendkoolitus.
Reatöötaja kursused
Olgu tegemist klienditeenindajate või koristajatega, nemad on kindlasti grupp töötajaid, keda ettevõtte arendamise seisukohalt on oluline koolitada.
Tihtipeale ei ole reatöötaja oma vajadustest teadlik. Arenguvestluste regulaarne pidamine annab keskastme juhile konkreetse ülevaate vajadustest ning selle abil on võimalik luua vastav koolitusprogramm.