Koolitus lähtub ärivajadustest

Raido Toonekurg
Äripäev
02.10.2000
Kiirelt arenevas keskkonnas vajame pidevat õppimist, et konkurentsis püsida. Üha tihenev konkurents seab uued reeglid ka õppimisele ja õppimisprotseduurile enesele. Järjest rohkem räägitakse väga täpselt ette valmistatud koolituskavadest ühele kindale organisatsioonile. Samuti sellest, et järjest tähtsam on koolituse efektiivsus, seda nii ajalises kui ka rahalises mõttes.
Ettevõttele ei ole oluline koolitus kui selline, vaid tulemus, mis ta sellest saab ehk organisatsiooni tulemuslikkuse parandamine. Võib eristada nelja vajaduste valdkonda.
Ärivajadused
·
eesmärgid igale üksusele, osakonnale või organisatsioonile
·
väljendatud tegevusterminites, mida saab kvantitatiivselt mõõta
·
kaks tüüpi: äri probleemid ja äri võimalused
Töösooritusvajadused
·
inimeste käitumisvajadused teatud töö sooritamiseks töökohal
·
kirjelda, mida inimesed peaksid tegema ärivajaduste täitmiseks
Koolitusvajadused
·
mida peavad inimesed õppima, kui soovivad edukalt toimida
Töökeskkonna vajadused
·
Milliseid süsteeme ja protsesse tuleks töötaja töökeskkonnas muuta, et saavutada vajalik töösooritus
VAJADUSKÜSIMUSED
Selleks et koolitus lähtuks konkreetse firma vajadustest, tuleks vastata erinevatele
vajadusküsimustele.
Ärivajadused
·
Millised on võtmetulemused?
·
Millises ajaperioodis soovid sa neid saavutada?
·
Milliseid võtmetulemusi soovid sa praegu oma töös saavutada?
·
Millised on (kohalikud/regionaalsed) finantseesmärgid selleks/järgmiseks aastaks?
·
Millised on (kohalikud/regionaalsed) strateegilised eesmärgid selleks/järgmiseks aastaks?
·
Milliseid tulemusi oled tänaseks saavutanud?
·
Millised on regiooni tegelikud müügitulemused?
·
Millised on regiooni tegelikud strateegilised tulemused?
·
Milliseid mõõtmisi kasutatakse oma olukorra kindlaks tegemiseks?
Sooritusvajadused
·
Mida peavad inimesed tegema võtmetulemuste saavutamiseks?
·
Mida peavad inimesed tegema finantseesmärkide saavutamiseks?
·
Mida peavad inimesed tegema strateegiliste eesmärkide saavutamiseks?
·
Mida peavad juhid tegema eesmärkide saavutamiseks?
·
Mida peavad müügiesindajad tegema eesmärkide saavutamiseks?
·
Kirjelda ideaalset töösooritust
·
Millisena kujutad ette juhtide ja müügiesindajate tegevust tulevikus?
·
Mida näed neid tegevat?
·
Mida teevad inimesed praegu? (Üksikasjalikult)
Oskuste/teadmiste vajadused
·
Mida peaksid inimesed õppima, et toimida nii, nagu vaja?
·
Millised teadmised ja oskused peavad neil olema?
·
Milliseid tuleks tähtsuselt esimeseks seada?
·
Millised koolitusprogrammid vastavad või ei vasta nendele vajadustele?
Töökeskkonna vajadused
·
Mida veel peale koolituse võib teha, et aidata juhil ja töötajatel arendada ja kasutada oma oskusi?
·
Millised faktorid, barjäärid ja piirangud on juhi ja töötajate teel, mis takistavad töö tegemist või võtme-eesmärkide saavutamist?
Kokkuvõtteks tuleb rõhutada seda, et väga oluline on defineerida oma vajadused lähtuvalt ärivajadustest ning seejärel liikuda töösooritus- ja koolitusvajadusteni. Vastasel juhul võib põrkuda probleemiga, kus järjekordne koolitusinvesteering ei anna efekti kogu organisatsiooni tulemuse parandamisele.