Kuidas saada autoriteeti?

Endel Hango, koolitus- ja arendusfirma Self II juhtiv koolitaja,
23.08.2007
Allikas: www.juhtimine.ee
Sõna aucthoritas on väga vana ja tähendab väärikust ning mõjuvõimu.
Meie kultuurikontekstis samastatakse positiivset autoriteeti tihtipeale karismaga, mis on vaid üks autoriteeditüüpidest, või aetakse segamini võimuga, millel ei pruugi autoriteediga suurt midagi ühist olla.
Autoriteet on mõjuvõim ja see ei ole suurus, mis kuskil lihtsalt on ja mida saab võtta, vaid seda saavad teised sulle anda, näiteks alluvad ülemusele.
Autoriteet põhineb erinevatel asjadel ja taandub selle järgi neljaks tüübiks:
1. Struktuuril põhinev autoriteet.
See autoriteeditüüp tuleneb struktuurist (nt oled ettevõttes kõrgemal tasemel kui alluv) ja antakse teiste poolt sulle sinu positsiooni tõttu organisatsioonis.
Selle autoriteeditüübi kasutamine tänapäeva juhtimises ei saa olla valdav või pikaajaline. Struktuurse autoriteeditüübi kasutamine võib olla kohane ja vajalik juhiks asumisel ja meeskondade alguses, ka uute inimeste tööle tulemisel ja kriitilistes olukordades.
2. Teadmistel põhinev autoriteet.
Teadmistel põhinevat autoriteeti antakse teadmiste eest oma ala ekspertidele.
See autoriteeditüüp on väga võimas ja seda võib kergesti üle kasutada.
Tänapäeva organisatsioonides eeldatakse juhilt pigem laiapõhjalisi teadmisi inimeste ja organisatsioonide kohta kui väga laialdasi teadmisi ühes kitsamas valdkonnas, mis võib kaasa tuua võimuvõitluse spetsialistidega.
3. Moraalne autoriteet.
Moraalset autoriteeti antakse selle eest, et minevikus on juht teinud õigeid otsuseid ja andnud õigeid hinnanguid. Moraalne autoriteeditüüp on paljuski reputatsioon. Selle autoriteedi kogumine võtab väga palju aega ja ometi on seda võimalik väga kiiresti kaotada. Moraalset autoriteeti on hea kasutada inimest veenmiseks ja selleks, et nad sind järgiksid.
4. Karismaatiline autoriteet.
Karismaatilist autoriteeditüüpi on raske defineerida ja kirjeldada, kuid tõenäoliselt tunneme selle ära, kui seda tüüpi kohtame. Karismaatilist autoriteeti on kõikidel erineval määral olemas ja kõige lihtsamalt öeldes on see emotsionaalne väljendusrikkus.
Kuidas siis ikkagi teha nii, et saada autoriteeti siis, kui seda hädasti vaja on? Tavaliselt tekib selline küsimus algajatel, noortel või samas organisatsioonis edasi liikunud juhtidel.
Mõned näpunäited
Et saada struktuuril põhinevat autoriteeti:
1. viita formaalsele võimule (nt mina juhin täna seda koosolekut)
2. ütle selgelt ja siiralt välja oma motiivid (nt ma ei ole siin selleks, et teie elu raskeks teha, vaid selleks, et koos teiega arutada, mida edasi teha)
3. otsusta ja põhjenda oma otsuseid (nt seda arutelu kuulates tundub mulle, et meil on endal piisavalt ressursse, et seda üritust ise korraldada, mitte palgata korraldajat väljas. Tanel, sina võiksid olla projektijuht, sest sul on selliste üritustega seoses kõige rohkem kogemusi.)
4. vastandu ebasobiva käitumisega selgelt ja kiiresti (nt ma kindlasti ei arva, et koosolekutele hilinemine on OK)
5. täna sobiva käitumise eest selgelt (nt tänan teid sisulise koosoleku eest ning mul on hea meel, et igaüks näitas initsiatiivi ja võttis endale konkreetse ülesande)
Et saada teadmistel põhinevat autoriteeti:
1. põhjenda oma seisukohti arusaadavalt, viidates autoriteetidele (nt S. Hancock ütleb, et inimesi tuleb juhtida nii, nagu neile on vaja, et neid juhitakse – seega soovitan esmajärjekorras uurida, mis on vastuseisu taga: kas lihtsalt ei nähta vajadust muutumiseks, kardetakse muudatusega midagi kaotada või on tegemist pigem laiskusega)
Et saada moraalset autoriteeti:
1. räägi oma kogemustest sarnaste situatsioonide lahendamisel (nt kui ma N ettevõttes töötasin, fikseeriti kõik kokkulepped klientidega korrektsuse huvides kirjalikult ja sellest ei olnud iial mingit probleemi)
Et saada karismaatilisusel põhinevat autoriteeti:
1. tekita inimestes emotsioone: kasuta metafoore, liialda, too võrdlusi, räägi lugusid (nt mulle sinu eilne presentatsioon väga meeldis: see oli nagu kirss tordil. Kõik ahmisid pärast seda õhku ning oli tunda, et see puudutas. Kuigi keegi midagi mõistliku öelda ei osanud, on nüüd esimene samm tehtud.)
2. naerata ja naera!
3. tunne ennast mugavalt ja žestikuleeri
4. kasuta häälitsusi (nt ooh, ohoo, aah, uuh)
Oluline on õppida kasutama erinevaid autoriteedi liike ning neid vastavalt vajadusele varieerida.