Kümme näitajat koolituse hindamiseks

Villu Parvet
Äripäev
17.01.2005
Vahel on tõeliselt raske valida tööga seotud koolitust, sest mitmed alternatiivsed koolitused tunduvad vägagi ahvatlevad. Ometi olen ise kogenud pärast mitmeid koolitusi sisimas tunnet, et tulemus ei vasta kuidagi sellele, mida esmalt reklaamiti. Olen leidnud enda jaoks kümme kriteeriumit, mille abil saab hinnata ärikoolituse kasulikkust.
Selgita täpselt välja, kes on koolitaja. Sageli võivad ettevõtted pakkuda välja koolitust, mille rõhk on materjalil ja mitte koolitajal. Olen korduvalt pidanud pettuma, sest enne välja kuulutatud atraktiivsetest nimedest satub vahel koolitust läbi viima kõige vähem atraktiivne.
Küsi koolitajalt varem koolitusel osalenute nimekiri. Koolitaja peab teadma, kes täpselt on tema koolitusel käinud, millal ja kus. Kui koolitaja ei suuda või ei soovi anda nimekirja varem koolitusel osalenutest, on enamasti põhjuseks korrektse süsteemi puudumine või oht, et varem osalenud inimesed on pettunud.
Tutvu koolitaja kogemusega tegevusalal. Väldin iga hinna eest koolitusi, mida viib läbi inimene, kes oma juttu praktikas ei katseta. Kui näiteks müügist räägib mõni tädi, kes pole seda kunagi aktiivselt teinud, on tegemist enamasti mõttetu filosoofiaga.
Hinda koolituse müüki. Kuna koolituse pakkujaid on palju, hindan alati seda, kuidas üritatakse koolitust müüa. Kui tunnen ennast selle protsessi käigus ebamugavalt või näen vähimatki ebakompetentsust või surve avaldamist, hakkan tõsiselt kahtlema koolituse kasulikkuses.
Vaata materjali lihtsust. Väga lihtne on lihtsaid asju keeruliseks teha ja väga raske keerulisi asju lihtsaks teha. Kui juhtun nägema paksu ja keerulise sisuga koolitusmaterjali, muutun alati väga ettevaatlikuks, sest tegemist võib olla filtreerimata infouputusega.
Küsi tulevaste osalejate kohta. Tasub uurida, kas koolitust müüakse valimatult kõigile, kes on nõus selle eest raha maksma, või on tegemist ikkagi kindla fookusega ettevõtmisega. Kui ühte pinki satuvad kivipallur ja professor, ei ole kummalgi eriti huvitav.
Karda liiga väikest hinda. Kui koolituse hind on kahtlaselt väike, tuleks kriitiliselt hinnata ära oma aeg ja vaadata, kas töölt eemalviibimine tasub ära. Ohtlikud on sageli ka langeva hinnaga koolitused, mille puhul tehakse viimasel hetkel ulmelisi soodustusi.
Filtreeri reklaami. Ükski koolitus ei saa muuta sind lollist geeniuseks paari päeva jooksul. Kui koolituse reklaamtekst on liiga pateetiline (stiilis: sa ei pea enam iialgi muretsema oma müügitulemuste pärast), siis tõlgin selle enda jaoks ümber järgnevalt: “Lubame ükskõik mida, et sa meile oma raha annaksid.”
Tee enda jaoks kokkuvõte. Soovitan teha igast koolitusest kokkuvõte iseenda jaoks järgmisel päeval peale seda. Hiljem sulandub koolitus lihtsalt üheks ähmaseks mälupildiks ja sestap tasubki selle esitust, kasulikkust, õhkkonda ja osalejaid iseenda jaoks kohe hinnata.
Reaalsuskontroll. Olen juba aastaid lähtunud põhimõttest: koolitus on asjalik, kui suudan tänu sellele koolituse eest makstud raha 30 päevaga endale tagasi teenida. Nii uskumatu kui see ka pole, õnnestub see kõrgema hinnaga koolituste puhul oluliselt lihtsamini.