Lähene tööalastele vigadele konstruktiivselt

Sul juhtus tööl apsakas ning su adrenaliinitase on kiirelt tõusmas, parima meelega vajuksid hoopis maa alla. Tööelus ettetulevatele äpardustele tuleb aga läheneda professionaalselt.
Paljud inimesed ei suuda tehtud vigu endale andestada. Samas suhtutakse teiste vigadesse oluliselt kergemalt. Selle taga seisavad konkreetsed kartused, et vigu tehes kaotatakse ettevõttes kaastöötajate respekt. Sageli on need hirmud siiski põhjendamatud ning kolleegid reageerivad vastutulelikumalt kui oodata osatakse. On ju tõsiasi, et kõik teevad vigu!
Kellele juhtunust rääkida?
Kõigepealt tuleks hoolega järele mõelda, kellele juhtunud veast rääkida. Küsi endalt, keda tehtud viga puudutab ning seejärel võta temaga ühendust. Kui juhtus mõni kergemakaaluline viga, siis lihtsalt paranda see. Samas kui näiteks oled saatnud kliendile vale hinnapakkumise, pead siiski pöörduma ülemuse poole. Anna talle mõista, et tunned end süüdi ning juhtunu üle siirast kahetsust. Samas ära seejuures üle pinguta.
Põhimõtteline suhtumine enda ja teiste tehtud vigadesse peaks olema järgmine: tegijal juhtub ehk kus inimesed töötavad, seal tuleb ette ka vigu. Tuleb osata andestada endale ja teistele tehtud vigu ning võtta eesmärgiks, et need enam ei kordu. Iga avastatud ja ülestunnistatud viga on võimalus õppida midagi uut ning ennast parandada.
Tunnista oma viga!
Oluline on oma viga tunnistada, sest ettevõtte juhile on kõige tähtsam leida probleemile võimalikult kiiresti ja parim lahendus. Kui hakkad oma apsakat maha salgama, näitab see, et sa ka hiljem ei püüagi selliste vigade ettetulemist vältida. Piltlikult väljendades, ei ole probleemi lahendamisel enam oluline see, kes koerad hoovist lahti lasi, vaid kuidas neid kiirelt hoovi tagasi saada ning hoolitseda, et nad enam kunagi uuesti valla ei pääseks.
Vigade analüüsimisel on kõige tähtsam hilisem probleemide ettenägemisoskus. Küsi endalt, mida sa saad ette võtta, et su töö järgmisel korral paremini sujuks ning veelgi parem, paku oma ülemusele juba ettepanekuid probleemile lahenduse leidmiseks.
Paku ise probleemile lahendusi!
Oskamaks teha ettepanekuid tulevikus ettetulevate vigade vältimiseks, tuleks ennast kõigepealt analüüsida. Küsi endalt, millises situatsioonis sul kõige sagedamini vead ette tulevad? Kui see juhtub siis, kui teie ettevõtte avatud ruumides väga lärmakaks läheb, võid paluda ülemuselt luba nende tööde puhul, mis vajavad head kontsentreerumist, töötada kodus ja luba varem lahkuda büroost.
Kuidas ettevõttes vigadega ümber käiakse, sõltub ka ettevõtte töökultuurist. Vaja on teatud juhtkonna- ja ka töötajatepoolset inimlikku küpsust, et vigadega konstruktiivselt ümber käia. Kui töötajad on harjunud täitma vaid käske, siis puudub neil sageli iseseisev mõtlemine. Ettenägelikkus töösse suhtumisel on neile sel juhul võõras ning ettetulevate vigade puhul ootavad nad vaid juhtkonnapoolset lahendust.
Juhtkond probleemide lahendamisel
Vahel võib ette tulla olukordi, kus ka juhtkond ei oska vigadele arukalt läheneda. Kui ülemused soovivad olla töötajate hulgas ülemäära populaarsed, siis reageerivad nad liiga leebelt. Nad vaatavad asjale läbi sõrmede ja jätavad probleemile lahenduse leidmise saatuse hooleks. Nii võivad rahul olla küll töötajad, kuid ettevõttele selline hoiak pikemas perspektiivis ilmselt kasu ei too.
Hea ülemus reageerib vigadele vastavalt vigade iseloomule ja kaalukusele. Ka töötajate suhtes tuleks lähenda ja leida lahendus vastavalt indiviidile. Tundlikuma kolleegiga suhtlemisel tuleks valida erinev käitumismudel kui inimesega, kes on nö. „kõva kivi”.
Reageeri vigadele õigeaegselt!
Igal juhul on soovitav vigadest mitte mööda vaadata ning neile reageerimata jätta. Oluliste asjade puhul ei tohi vigadega leppida. Kuid olulised asjad saavad tihti alguse just pisiasjadest, nagu näiteks õigekirjavead. Kui eelistada kolleegi õigekirjavigadele mitte tähelepanu pöörata ja neid ise parandada, siis teed justkui pidevalt „allahindlust” tema töödele. Ühel hetkel võib aga sel moel mõõt täis saada ja tulemuseks on suurem konflikt. Seetõttu on mõistlik koheselt anda mõista, et ka nö pisiasjades nõutakse töökohal kvaliteeti ja korrektsust. See väldib asjade kuhjumist ning hilisemat ootamatut ülereageerimist. Vahel võib mõni asi näida töötajale endale absoluutselt korrektne, alles tagasiside korras tekib võimalus leida ühine arusaam ja teineteise mõistmine. Kusjuures enamjaolt ei põhjusta konflikte ettevõttes mitte tööalased asised vead, vaid just suhetealased arusaamatused . Seega mängib vigadele õigeaegne reageerimine ja nende kaalukuse hindamine väga suurt rolli. Inimeste juures, kes end teiste suhtes ebameeldivalt ja üleolevalt ülal peavad, otsitakse kaastöötajate poolt rohkem vigu ning andestatakse vähem kui nendele, kes teisi austavad.
Autor: Daily Saviauk
allikas: www.sekretar.ee 05.09.2008