Mikrokliima areneb viie etapiga

Anneli Salk
Äripäev 28.04.2003
Tihti on just firma mikrokliima see, mis tekitab kliendis meeldiva tunde ning loob püsiklientuuri.
Loomulikult soovime me töötada mõnusas meeskonnas, kus oleks võimalik asjalikult tööd teha, häid tulemusi saavutada ja nalja visata.
Millest see sõltub, et ühes töökollektiivis on mõnus õhkkond, aga teises on tunda varjatud pingeid?
Meeskonna mikrokliima kujuneb selliseks, nagu on meeskonna liikmete hoiakud ja sellest lähtuvalt inimestevahelised suhted.
Kui meeskonnas on välja kujunenud positiivsed hoiakud, siis on seda ka atmosfäärist tunda. Kerge on inimestega suhelda, oma mõtteid väljendada, kokkulepetele jõuda.
Negatiivsed hoiakud meeskonnas blokeerivad sõbralikud ja loomulikud inimestevahelised suhted. See väljendub ebameeldivas tundes, mida on võimalik tajuda, kui tuleb viibida selles töökeskkonnas. Väliselt võib meeskonnas kõik paigas olla, ainult psüühiliselt võib tunda tugevat stressi ja väsimust. Tekib vajadus oma käitumist ja väljendusi kontrollida ning vestlusest kaob avatus ning spontaansus.
Hea mikrokliima teadlik kujundamine on protsess, mis võtab aega ja nõuab tähelepanu.
Mikrokliima kujundamisel on viis etappi
1. Meeskonnas domineerivate hoiakute kujunemine
Lähtuvalt meeskonna tööspetsiifikast kujunevad sellel perioodil välja tüüphoiakud ning sellega seoses ka inimestevahelised suhted. Suhetele suunatud tegevuses on põhirõhk tunnetel ja vastastikuse koostöö kujunemisel.
Selles etapis toimub rollide jaotus ja liidrite esilekerkimine. Inimestevahelistes suhetes kujunevad välja tööalased liidud ning koostööpartnerid. Meeskonnas püütakse määratleda eesmärgid ja luua reeglid nende saavutamiseks. Selles etapis luuakse meeskonna mikrokliimale vundament, mis hakkab mõjutama töökeskkonda.
Näiteks: selles etapis pannakse paika, et tööprobleeme arutatakse avalikult koosolekul ning iga meeskonna liige võib öelda oma arvamuse välja. Kujuneb välja hoiak: igal meeskonna liikmel on õigus oma arvamus välja öelda. Meeskonna liikmete arvamusi analüüsitakse sõltuvalt sisust, kritiseerimata isikut, kes seda avaldas.
2. Meeskonnas valitsevate hoiakute redigeerimine
Algselt meeskonnas omaks võetud hoiakud ei pruugi anda soovitud tulemusi ning seetõttu tuleb need ümber hinnata. Protsessi käigus võivad ilmneda meeskonna liikmete vahel lahkhelid. Kui konflikte püütakse vältida või maha suruda, siis jäädakse pikalt sellesse etappi vinduma.
Töökollektiivis võivad välja kujuneda väikesed inimeste grupid, kes omavahel suhtlevad ning avalikku suhtlemist väldivad. Eelmises etapis saadud rollid kinnistuvad või muutuvad vastavalt inimese tõelisele olemusele.
Parim, mida selles etapis olles saab ette võtta, on avalik ja konstruktiivne konfliktide lahendamine ning ühiste prioriteetide seadmine. Konfliktide lahendamise käigus selguvad, millised hoiakud selles meeskonnas toimivad hästi ja millised ei toeta meeskonna igapäevast tööd ning arengut. Seda perioodi iseloomustavad muutused.
Selles etapis tunneb iga meeskonna liige, et midagi on viltu, aga mis see täpselt on, seda on raske öelda. Inimesed võivad kogeda tööstressi ja vastastikust umbusaldust.
Meeskonnas valitseb analoogne õhkkond ka siis, kui toimub firmasisene vallandamiste laine või firma rekonstrueerimine.
3. Meeskonna mikrokliima normaliseerumine
Selles etapis hakkavad meeskonna liikmete vahel välja kujunema sõbralikud üksteist toetavad suhted. Aktsepteeritakse teisi sellisena, nagu nad on, soovitakse teha vastastikku kasulikke kompromisse.
Tänu suhete normaliseerumisele hakatakse jagama üksteisele vajalikku teavet ning info blokeerub minimaalselt. Hakatakse tajuma meeskonda kui tervikut ning formuleeritakse ühised eesmärgid. Samuti kujunevad selles etapis välja meeskonna liikmete ühised hoiakud ehk kirjutamata reeglid.
Mikrokliima meeskonnas paraneb märgatavalt ning tänu sellele tööstressi tase langeb.
4. Meeskonna mikrokliima toimimine
Selles etapis kujuneb välja stabiilne mikrokliima. Seda tunnetavad nii meeskonna liikmed kui ka kliendid.
Positiivne mikrokliima väljendub meeskonna liikmete koostöövalmiduses, oskuses kolleegidele oma abi pakkuda ja seda sobivalt, tööülesannetest lähtuvalt küsida. Meeskonna liikmete omavahelised suhted on lugupidavad ja vajaduse korral minnakse kergesti kompromissile. Meeskonnal on kerge ühiselt tööülesandeid täita.
Meeskonna liikmete vahel võivad välja kujuneda sõprussidemed, mis väljenduvad ühises vaba aja veetmises ning perekondlikus läbikäimises.
Kliendid suhtlevad meelsasti sellise meeskonnaga ning konflikte klienditeeninduses esineb aruharva.
Kui eelnevate etappide arengus oli puudujääke ning seetõttu ei kujunenud meeskonnal välja ühtseid hästi toimivaid hoiakuid, siis mikrokliima võib olla kehvavõitu. Seda võivad põhjustada meeskonna liikmed, kes ei soovi või ei taha ühtse meeskonnana töötada. Nad võivad end tunda üksikute huntidena ning seetõttu pidurdada ühtsete, tervet meeskonda puudutavate hoiakute väljakujunemist ja meeskonna arenemist.
Tasub meeles pidada, et asendamatuid inimesi ei ole, ning need meeskonna liikmed, kes soovivad ennast meeskonnale vastandada, võivad meeskonnast lahkuda. Meeskonna mikrokliima paraneb tunduvalt, kui meeskonda mittesobivad isikud lahkuvad.
5. Meeskonna mikrokliima teisenemine
Kuna meeskond toimib ühiskonnas, kus on pidevad muutused, siis tuleb meeskonnal muutustega kaasas käia. Avatus ja paindlikkus on märksõnad, mis võimaldavad meeskonnal olla püsivas teisenemises.
Esmaseks muutuseks meeskonnas on liikmete vaheldumine. Väljakujunenud hoiakutega meeskonda saavad sulanduda need inimesed, kes jagavad meeskonna hoiakuid. Kui uuele meeskonna liikmele ei ole väljakujunenud hoiakud vastuvõetavad, siis varem või hiljem lahkub ta meeskonnast ja otsib endale sarnasema töökollektiivi. Loomulikult mängib siin oma osa ka meeskonna liikmete võime uut töötajat omaks võtta ja kolleegina aktsepteerida.
Kui klientidelt tuleb pidevalt negatiivset tagasisidet või esineb sagedasi konflikte, siis on see märgiks, et midagi on firmas vaja muuta.
Iga töökollektiiv leiab endale sobiva mooduse, kuidas mikrokliimat kujundada endale sobivaks. Loomulikult erineb ilusalongi mikrokliima autoparandustöökoja mikrokliimast. Mida mõnusam mikrokliima, seda vähem on töötajatel tööstressi ja seda kergem on esilekerkivaid probleeme lahendada. Firmasisene mikrokliima on see nähtamatu komponent, mille põhjal saab otsustada, kas mul on meeldiv selles meeskonnas töötada või mitte.
·
meeskonnas on kõik erinevad, kuid võrdsed
·
meeskonnas töötades on võimalik paremaid tulemusi saavutada kui üksi
·
meeskonnas ettetulevatele probleemidele otsitakse lahendusi, mitte ei summutata probleeme
·
kaastöötaja on konkurent, teda ei saa usaldada
·
vigu tuleb varjata, et oma imagot säilitada
Allikas: Anneli Salk
·
koolitamisega
·
suvepäevade ja talvepäevadega
·
firma ajalehega
·
teabepäevadega
·
kehtestatud ja kehtestamata reeglitega
·
firmas väljakujunenud traditsioonidega (nt sünnipäevad)
Allikas: Anneli Salk
·
meeskonnas domineerivate hoiakute kujunemine
·
meeskonnas valitsevate hoiakute redigeerimine
·
meeskonna mikrokliima normaliseerimine
·
meeskonna mikrokliima toimimine
·
meeskonna mikrokliima teisenemine
Allikas: Anneli Salk