Õnnelik meeskond sünnib koosloominguna

Pikaaegset meeskonna koostöötreeningute läbiviimise kogemust üldistades näeme, et lisaks paljudele muudele teguritele mängivad suurt rolli kaks meeskonnaliikmete hoiakut: mängija või ohver.
Need hoiakud on enamasti teadvustamata ellusuhtumised, mis määravad mõtlemise ja tegutsemise stiili. Õnnelikus meeskonnas on mängijad, kes loovad koos oma paremat homset päeva. Nad teevad oma elu paremaks eesmärke saavutades.
Õnnetus meeskonnas on ohvrid, kes hädaldavad koos halva eilse ja tänase üle. Keskendudes vaid halvale, puudustele ja vigadele, kaob viimanegi lootus paremale tulevikule. Esiteks ei usuta positiivsemasse tulevikku ja teiseks pole energiat sinnapoole liikuda. Nii nagu mõeldakse, nii on ja veelgi enam - saab ka edaspidi olema.
Koos loomine sünnib olemasoleva hea märkamisest, sellelt pinnalt võrsuva energiaga positiivse tulevikuvisiooni loomises ja üksteise igakülgses toetamises selle elluviimisel. Mängija hoiak on koos loomise alus. Koos loomine teeb meeskonnaliikmeid õnnelikuks.
Koos loov meeskond treenib ennast pidevalt - analüüsib oma saavutusi ja mänguoskusi. Töötab välja uusi taktikalisi ja strateegilisi plaane. Igal mängijal on individuaalne treeningprogramm.
Mängijad tähistavad võite ja kui ei võida, siis analüüsivad tulemust - mida teha, et järgmine kord võita? Meeskonnas toimuvad arenduskoosolekud ja ümarlauad.
Juhil on treeneri roll. Treener ei tee meeskonnaliikmete eest tööd ära, vaid juhendab neid.
Koos hädaldamine põhineb ohvri hoiakul. Kuna hädaldamine neelab energiat ja selle tulemusena negatiivsed aspektid võimenduvad, pole meeskonnaliikmetel motivatsiooni püstitada endale kaasahaaravaid eesmärke ning samuti ei jätku jõudu, et soovitu ellu viia.
KOOS LOOVA JA KOOS HÄDALDAVA MEESKONNA TUNNUSED
Milline meeskonnaliige on mängija?
Mängija otsib ja leiab võimalusi oma elus eesmärkide saavutamiseks
Mängija usub, et midagi paremat on alati võimalik
Mängija näeb oma meeskonnas arenemisvõimalusi ja aitab neid ellu viia
Mängijatest koosnevas meeskonnas luuakse võimalusi ja viiakse need ellu
Mängija aitab meeskonna võidule kirglikult kaasa
Meeskonnamängija annab "sööte"
Mängijad treenivad pidevalt end ja oma koostööoskusi
Mängija toob endaga kaasa lahendused ja positiivse meeleolu
Mängija mängib koos teiste mängijatega - loob koos
Meeskonnaliikme ainuvõimalik hoiak on olla mängija
Milline meeskonnaliige on ohver?
Ohver leiab valdavalt vabandusi ja õigustusi, miks midagi teha ei saa
Ohvril on pilt endast kui heast inimesest, kes teiste pärast kannatab
Ohver on kibestunud ja tuleviku suhtes pessimistlik
Kuna ta ei usu, et midagi paremat on võimalik, siis iseloomustab teda tegutsemisvõimetus
Ohver omistab vastutuse oma ebaedu eest teistele
Lahendamata probleemides ja ebaedus süüdistab ohver juhti või meeskonnakaaslasi
Ohver toob endaga kaasa negatiivsust ja mürgisust
Ohver hädaldab ja püüab selleks teisigi kaasata
Millised on koos loova meeskonna tulemused:
Rõõm ja energia koos tegutsemisest ja eesmärkide saavutamisest
Märgatakse seda, mis läheb töös hästi ja mida saaks parandada
Märgatakse seda, mis on meeskonnakaaslastes head ja seda mida nemad saaks teha paremini
Julgustatakse üksteist tegutsema ühise sihi suunas
Uued ideed, paremad tulemused
Teenuste ja toodete loov uuendamine
Pühendumine ja edukas areng
Millised on koos hädaldava meeskonna tulemused:
Langeb motivatsioon ja energia
Passiivsus ja äraootav olek
Moondunud reaalsustaju - fookus on puudustel
Meeskonna juhti ja kaaslasi nähakse süüdlase ja vastasena
Probleemid on lahendamata
Lahenduse eest vastutajaks peetakse kedagi teist
"Keegi teine peab end muutma, mitte mina."
Asjad ei liigu edasi, aeg läheb, probleemid jäävad
Verbaalne vägivald
Negatiivsus, stress
Signe Vesso
Kaupo Saue
Äripäev 04.06.2007