Ärikoolitus: pansionaat või edu võti

Tiit Elenurm
Äripäev
17.01.2005
Ärikoolituse sihid haakuvad organisatsioonide ja neis tegutsevate meeskondade erinevate arengufaasidega.
Mõnes organisatsioonis on strateegia parasjagu kindlalt paigas ja võtmeküsimuseks on näiteks välismaise peakorteri suuniste viimine iga töötajani.
Koolituselt oodatakse seal tuge mõõdetavate eesmärkide püstitamiseks või juba paikapandud eesmärkide saavutamiseks igale meeskonnaliikmele innustava laengu andmist.
Osas organisatsioonidest on inimesed muudatustest väsinud ja koolitus on omalaadne alternatiiv ühisele pansionaadi külastusele. Sel juhul nähakse koolituse väärtust pingete mahavõtmises ja argipäevamurede unustamises.
Pikaajalisele edule orienteeritud firmas on tähtis ära tunda olukord, kus firmasisesest koolitusest oleks kasu olemasoleva status quo kriitiliseks hindamiseks ja muudatuste ettevalmistamiseks.
Koolituse peamine väärtus on sel juhul organisatsiooni õppimistsükli kiirendamises: tulevikuvisiooni ja kasutamata võimaluste teadvustamiselt liigutakse ühise mõttetöö kaudu senise kogemuse kriitilisele analüüsile. Sealt edasi probleemide pingerea ja põhjuste selgitamisele, uute ideede otsimisele ja lahenduste katsetamisele.
Organisatsioonisisese koolituse sihiks on kujundada keskkond ja pakkuda töövahendid, mis aitavad inimesi juba muudatuste ettevalmistamise algfaasis kaasata. Võimalus enda loovaid ideid pakkuda vähendab vastuseisu, kui jõuab kätte aeg uute lahenduste rakendamisele õlg alla panna.
Viimase 15 aasta jooksul on paljud Eesti ettevõtted olnud kiired mujal maailmas juba kasutatud ideede otsijad ja kohandajad. Eesti ettevõtete edukus Euroopa Liidu majandusruumis hakkab senisest enam sõltuma radikaalsema uudsusega äriideede ja innovaatiliste toodete, tehniliste ning organisatsiooniliste lahenduste leidmisest. Ka siis, kui ei otsita Eesti Nokiat, tasub inimesi treenida loova mõtlemise tehnikaid rakendama.
Sünektika, TRIZ-metoodika ja teiste keerulisemate loovustehnikate kasutegur sõltub personali valmisolekust senist praktikat kriitiliselt, kuid samas konstruktiivselt analüüsida ja uute võimaluste kasutamiseks endalt küsida: miks mitte?