Edukas juht suudab töötajaid arendada

Enn Tosso
Äripäev
04.11.2002
Seoses sellega, et TNT Eestile anti üle rahvusvahelise personaliarendamise sertifikaat Investors in People, toimus seminar teemal, kuidas arendada firmat läbi töötajate.
Kes peaks tegelema töötajate arendamisega, tõstatas probleemi Fontese juht Tõnis Arro. Tema sõnul arvab suur osa tippjuhtidest, et töötajate arenguga peaks tegelema just personalijuht. Samas ei tohiks seda firmale eluliselt tähtsat küsimust personalijuhile delegeerida.
Arro sõnul saavad Eesti tippjuhtid väga hästi aru, et häid töötajaid on äärmiselt raske saada. Kuna uute töötajate leidmine on väga kallis protsess, tuleks Arro sõnul juhtidel eelkõige pöörata tähelepanu sellele, kuidas häid töötajaid hoida.
Arro tõi välja murettegeva statistika, mille kohaselt 53 töötajaid on valmis oma töökohta vahetama, kui neile pakutakse vaid 20 kõrgemat palka.
Lisaks sellele on kvalifitseeritud töötajate arv veelgi vähenemas, kui avanevad avaramad võimalused välismaale tööle siirduda seoses Euroopa Liiduga ühinemisega.
Arro sõnul on paljude tööotsijate motiiviks just uute väljakutsete leidmine, milleks välismaale siirdumine annab hea võimaluse. Seetõttu tuleks juhtidel tähelepanu pöörata, et töötajail oleks piisavalt võimalusi kasvuks ja arenguks.
Arro tõi välja probleemi: Eesti juhtidel jääb vajaka eelkõige teiste arendamise kompetentsist.
TNT juht Asko Talu rääkis oma kogemusest TNT personali arendamise vallas.
Talu sõnul saab töötajaid arendada vaid läbi eestvedamise. Kõige olulisem on “tõlkida” firma missioon töötajate jaoks arusaadavasse “keelde”.
Talu rõhutas, et töötajatele on oluline mõista anda, kuivõrd olulised nad fima jaoks on. Samuti on oluline, et üha rohkem inimesi võtaks osa ettevõtete juhtimisest. Seetõttu on ettevõtte sisemine kommunikatsioon kõige alus. Töötajad peavad teadma, kuidas ettevõttel läheb, mida teised osakonnad teevad jne. Kõige hullem, mis saab juhtuda, on infosulu puhul tekkiv telefonimängu sarnane efekt, kus info edasirääkimisel üha enam moondub.
Talu sõnul on TNTs põhiline töövahend arenguvestluste süsteem. Arenguvestlused viiakse TNTs läbi kaks korda aastas. Tippjuht koos töötajaga vaatab üle, kuidas on eelmisel korral seatud eesmärgid täitunud. Samuti seatakse koos töötajaga uued eesmärgid, mis reeglina peavad olema kõrgemad eelmise perioodi omadest.
Töötulemustest sõltuvad ka töötajale makstavad boonused. Talu rõhutas just eelkõige töötaja enese initsatiivi tähtsust ning tema mõtete ja soovide arvestamist arenguvestluse käigus.
Firma saavutab eesmärgid töötajaid arendades
Investors in People on rahvusvaheline personaliarendamise standard, mis aitab organisatsioonil oma eesmärkideni jõuda läbi töötajate efektiivse koolituse ja arendamise, andes soovitusi koolitus- ja arendussüsteemi väljatöötamiseks ning pidevaks täiendamiseks.
Rahvusvaheline personaliarendamise standard Investors in People töötati välja 1990. aastal Suurbritannias Rahvusliku Algatusrühma juhtimisel.
Antud standardi puhul pole vahet, millise organisatsiooniga on tegemist, standard sobib nii suurtele kui ka väikestele, nii avalikule kui ka erasektorile. 2001. aasta lõpuks oli tunnustuse saanud enam kui 24 000 organisatsiooni üle maailma, kelle hulgas on nii rahvusvahelisi suurfirmasid, väikesi pereettevõtteid kui ka koole ja riigiasutusi.
TNT Eesti sai esimesena Eestis rahvusvahelise personaliarendamise standardi Investors in People sertifikaadi, millega tunnustatakse ettevõtte tegevust töötajate arendamisel ja kaasamisel organisatsiooni juhtimisse.