Igas kontoris on oma filosoofid ja artistid

Madli Kents
Äripäev 26.08.2005
Ühes kontoris võib koos töötada sadu erinevaid inimesi. Sama palju on ka erinevaid isiksuseteste, aga üldistatult võiks inimesed isiksuseomaduste järgi viieks põhitüübiks jagada.
Kõigis inimestes on midagi igast tüübist. Üks omadus on aga tavaliselt domineeriv ning kõige paremini tuleb see esile konfliktides, kriisisituatsioonis või muudes ebareeglipärastes olukordades.
Paarisuhete puhul öeldakse, et sa ei tunne oma kaaslast enne, kui oled temaga koos reisil käinud. Töökaaslaste jaoks võib proovikiviks olla kas või lihtne elektrikatkestus keset kõige pingelisemat tööpäeva.
Isiksusetüübid valmisid koostöös koolitaja-konsultant Anneli Salkiga.
TEGIJA
Et kontoris ka midagi reaalselt toimuma hakkaks, peab meeskonnas leiduma paar tegijat. Neile meeldib käivitada suuri projekte, tegija organiseerib liiklust nii firma suvepäevadel kui ka kontori igapäevases töökorralduses. Tema kabineti seinu kaunistavad aukirjad ja vimplid erinevatelt konkurssidelt, teda innustavad käegakatsutavad tulemused. Töö kiidab tegijat kõige paremini, ülemuste tänu ja kiitus võiks selle tüübi meelest kajastuda pigem pangakontol.
Tegijaid väärtustatakse kõige enam näiteks tootmises ja ehituses. Tihti võib terendav eemärk aga tegijat niivõrd lummata, et head inimsuhted muutuvad tema jaoks teisejärguliseks. Olukordades, kus tegija diplomaatia soovida annab, päästab positiivse töökeskkonna suhtekorraldaja.
Elektrikatkestuse ajal pimedas ruumis liikumist tajudes võite end juba taas töölainele häälestama hakata - tegija on jõudnud lähima elektrikapini ning peale mõneminutilist näppimist on valgus tagasi.
FILOSOOF
Filosoofi mäletate te juba kooliajast - ilmselt oli ta see poiss või tüdruk, kelle pealt te oma olulisemad kontrolltööd maha vehkisite. Filosoofil on igast asjast ja olukorrast oma nägemus ning ta pole kade seda ka oma kolleegidega jagama. Ta on töömeeskonna vaimne liider ja ideede genereerija, leivanumbriteks prioriteetide ja aastakuplaanide seadmine. Filosoofi analüüsivõime ületab kohati kaastöötajate vaimse võimekuse piire, kuid tema pakutud lahendustele võib loota kogu meeskond.
Plaanide realiseerimine peab jääma aga kellegi teise hooleks, sest filosoofi mõtted liiguvad juba järgmise projekti lainel. Mõnikord võivad tema ideed ka niivõrd kõrgelennulised olla, et tänapäeva tehnoloogia areng nende teostamiseks veel praktilisi vahendeid pakkuda ei suuda.
Elektrikatkestuse ajal pillab filosoof mõne ajaloolise fakti Newtoni kohta ning arutleb, millistel asjaoludel käesolev probleem tekkida võis.
LÕVITALTSUTAJA
Lõvitaltsutajale on ammu teada, kes firma telefoniga erakõnesid teevad, samuti on tal täielik ülevaade sellest, kui palju keegi kohvi ühiskassasse võlgu on. Ta on ise äärmiselt kohusetundlik ja täpne ning ootab seda vaikimisi ka oma kolleegidelt. Ta teab täpselt, mis kell keegi hommikul tööle jõudis. Tihti ei pruugi lõvitaltsutaja midagi kommenteeridagi, ta lihtsalt ei saa sinna midagi parata, et ta hilineja saabudes automaatselt kella vaatab. Kui see tüüp teile mõnd teie aastatetagust apsakat meenutab, ärge laske end sellest morjendada - lõvitaltsutaja ei hoia neid asju nimelt meeles, aga ta lihtsalt mäletab neid piinlike pisidetailideni välja.
Olenevalt firma tööspetsiifikast võib lõvitaltsutaja reeglite lugemisest olla nii kasu kui ka kahju. Täpsust nõudvates töödes on ta asendamatu meeskonnaliige, kuid võib oma liigse reeglite järgimise ja tähenärimisega nii mõnegi kolleegi endast välja viia.
Kui tuled kustuvad, haarab lõvitaltsutaja juba telefonitoru järele, et uurida, kelle saamatuse tõttu elektrikatkestus tekkis ning kes vastutab selle eest, et valgus tagasi tuleks.
SUHTEKORRALDAJA
Suhtekorraldaja on see, kelle sünnipäevad on alati kõige põnevamad, kelle tuttavad on alati midagi eriti huvitavat korda saatnud või kellele on lihtsalt hea oma muresid kurta. Tema vastutab firmasisese infovahetuse (nii tööalase kui töövälise) eest, samuti võtab ta hea meelega korraldada erinevad tööväliseid koosviibimisi. Suhtekorraldaja on hindamatu meeskonnaliige sotsiaalsfääris või klienditeeninduses.
Konfliktide korral on tal tänu oma suurele empaatiavõimele imepärane oskus erinevaid inimtüüpe lepitada. See empaatiavõime on samas ka suhtekorraldaja nõrkuseks - head inimsuhted võivad olla tema jaoks olulisemad kui mõni tööalane eesmärk. Sellistel tüüpidel võib tekkida raskusi ka enesekehtestamisega.
Elektrikatkestuse ajal rahustab suhtekorraldaja ilmselt tegijat, kes peale elektrikapist saadud surakat ja filosoofi maanduseteemalist loengut on juba täielikult kannatust kaotamas.
ARTIST
Selle tüübi ära tundmine on kõige lihtsam - artist on see, kellel kõige ja kõigi kohta mingi koomusk varuks. Huumoriga saab ta üle oma isiklikest probleemidest ning tahab ka töökaaslasi sama rohuga ravitseda. Ta naudib rahva ees esinemist ja kui tal parasjagu mingit nalja rääkida pole, etleb ta mõnel muul nähtaval moel. Artistil on suurepärane võime oma publikut lummata ning tema huumor aitab pingelises õhkkonnas aja maha võtta.
Artisti naljad päästavad tihti meeskonnatöö kinni kiilumast, kuid teisalt võib tema lõputu komejant kolleegide keskendumisvõimele kehvasti mõjuda. Kui kollektiiv on väike ja artiste juhtub olema rohkem kui üks, võib konkurents publiku pärast päris tihedaks minna. Selline huumoriUmaraton võib kaaslastele juba päris piinavaks osututda.
Selleks ajaks, kui tuled jälle põlema lähevad, on ta jõudnud esitada juba vähemalt neli elektriteemalist anekdooti.
Erinevad isiksused rikastavad kontorit
Anneli Salk
Celestis Koolituse koolitaja-konsultant
Ükski iseloomujoon pole iseenesest hea või halb, oluline on aga see, kuidas need meeskonnas välja tulevad ja üksteist täiendavad. Seda tulekski meeskonda komplekteerides silmas pidada - mida rohkem on erinevaid tüüpe, seda rikkam on meeskond ja suurem võimalus teineteist täiendada.
Ainult filosoofidest koosnevas meeskonnas võib tekkida hiilgavaid ideid, kuid head mõtted jäävadki õhku, kui puuduvad praktikud, kes asja lõpuks reaalselt ära teevad. Samuti võivad kuus koomikut kontoris elu lõbusaks teha, kuid töötegemisest ei pruugi siis suurt midagi välja tulla.
Erinevate tüüpide tundmine on kasulik ka lihtsalt heade inimsuhete säilitamise huvides. Erinevad tüübid võivad asjadest erinevalt aru saada ja see on soodus pinnas konfliktide tekkimiseks. Kui tunned enda tugevaid ja nõrku külgi ja tead ka, mida teistelt oodata, jääb nii mõnigi konflikt olemata ja ka isiklikku solvumist on vähem.
Kaaslaste tundmine lihtsustab koostööd
Jaan Feldman
OÜ Net Groupi projektijuht
Erinevad inimesed on tugevad erinevates asjades. Seepärast on kasulik oma töökaaslaste nõrkusi ja tugevusi tunda ning nendega arvestada. Kui planeerijale antakse projekt kätte, siis peale hea tegevusplaani koostamist peaks keegi praktilisem asja üle võtma. Nii liiguvad asjad kiiremini ja saab meeskonna optimaalselt tööle rakendada.
Meie kontoris on kõik tüübid esindatud. Sellist reegleid arvestavat tüüpi on vast kõige vähem - meil valitseb natuke vabam õhkkond. Tehakse nalja ja väike töökaaslaste aasimine on igapäevane. Klientidega suheldes on selguned, et professionaalsuse järel hinnataksegi kõrgelt ka meie meeskonna vähem formaalset suhtumist ja sõbralikkust.
Kõigilt oodatakse siiski intellektuaalsele tüübile omast leidlikkust ning piisavalt praktilisust. Päris nullpanusega naljamehi me palgal ei hoia. Kõik, mis välja lubatud ja kokku leiutatud, tuleb tähtajaliselt ka ära teha. Kus ja kuidas, selles osas mingeid suuri ettekirjutusi ei tehta. Kui su töö on korralikult tehtud, siis keegi su peale viltu ei vaata.
Mõned teevadki suurema osa tööst kuskil väljas - kontoris käib tihti pidev sumin ja suhtlemine.
Tööväliste ürituste ja suhete poole eest hoolitsead meie tiimis rohkem naised. Mehed võivad küll välja mõelda, et suvepäevi on vaja, kuid ilma naisteta jääksidki sellised üritused idee tasemele. Meespool annab loomulikult samuti oma panuse, kuid naistel on seda algatust ja organiseerimistahet rohkem.
Kuigi meil naljatatakse päris parajalt, on kontoris ka paar suuremat klouni, kes absoluutselt kõike naljaga suudavad teha. Mõned on jälle sellised, et viskavad töö juures nalja, aga klientidega kokku saades kasutavad rohkem enda asjalikku ja praktilist poolt.