Juht vajab sotsiaalset toetust

Karin Hango
Äripäev 19.03.2001
Juhi töö on paljuski inimeste juhtimine. Tänapäeval on töö edukaks sooritamiseks vajalikud vahendid ja ressursid sageli inimese “omad” (nt tema teadmised, oskused, loovus jt võimed). Juhtimisel on oluline stimuleerida teda neid organisatsiooni või ühise eesmärgi heaks kasutama.
Personali juhtimine on kurnav ja emotsionaalselt kulutav tegevus, mis eeldab pidevat valmisolekut reageerida, kaotamata oma eesmärke ja initsiatiivi.
Teiste vastupanude ja probleemidega tegelemine ning nende motiveerimine seab juhi isiksuse pinge alla. Suureneb juhtide läbipõlemise oht.
Seetõttu on väga oluline, et juhil (eriti personali juhtijal) oleks oma sotsiaalse toetuse võrgustik ka tööalaselt. A. Pinesile ja E. Aronsonile toetudes pean siin silmas:
·
ärakuulamist
– juht vajab läbipõlemise vältimiseks kedagi, kellega avameelselt rääkida nii oma edusammudest kui ka raskustest ja kahtlustest;
·
emotsionaalset toetust
– hea on, kui keegi teda tingimusteta toetab ja heaks kiidab.
·
emotsionaalset väljakutset
– kedagi, kes juhti tundes on võimeline ja valmis esitama talle väljakutset oma elukorralduse muutmiseks: “On see su jaoks tõesti parim? Aga miks sa ei võiks…”;
·
erialast toetust
– juht vajab ka kedagi, kes teda erialaselt (ka: juhtimisalaselt) toetaks ja kellelt saaks vajadusel nõu küsida;
·
eralast väljakutset
– juhi läbipõlemise ohtu aitab vähendada samuti see, kui tal on keegi, kes suudab ja vaevub ergutama teda erialaseks edasiminekuks, enesetäiendamiseks ning uute võimaluste leidmiseks;
·
sotsiaalse reaalsuse testimist
– kui füüsilise keskkonna tajumisega saab inimene enamasti üksi hõlpsasti hakkama, siis sotsiaalse keskkonna (inimeste suhted, tunded, motivatsioon jmt) tajumine oleneb väga suurel määral tajujast. Et oma taju kontrollida, vajatakse teisi usaldusväärseid inimesi, kellega saaks oma mõtteid jagada.
Rutiinse ja rahuliku olukorra puhul võib perelt ja lähedastelt saadav sotsiaalne toetus juhtidele piisav olla.
Samas pole kuigi mõttekas riskida pingete ülekandmisega lähisuhetesse, pealegi on erialase toetuse ja erialase väljakutse saamiseks oluline juhi professionaalsus. Sestap muutuvad kõikvõimalikud erialaklubid, kutseühingud ja nende baasil tekkivad sõpruskonnad juhtidele järjest olulisemateks.
Tähtis pole sotsiaalse toetuse pakkujate arv, vaid toetuse kättesaadavus.
Toetamine pole tavaliselt ühepoolne protsess, kus üks on saaja ja teine andja. Seetõttu oleks juhtidel vajalik nendega, kellelt toetust oodatakse, vastastikused ootused selgeks rääkida.
Kui seda ei tehta, on tegemist nn ühepoolsete lepingutega, mis hoopiski suurendavad juhi pettumuste arvu.