Karismaatiline juht motiveerib eeskujuga
Ruth Alas
Postimees 21.05.2002
Liidri karismaatilisust hinnatakse selle mõju tugevuse järgi, mis tal on alluvate väärtuste, tõekspidamiste ja tegude üle. Selle mõju saavutab liider oma uskumuste ja väärtuste kaudu, isiklikku eeskuju näidates.
Wharton Schooli professor Robert House on jõudnud praktiliselt kõigisse ingliskeelsetesse juhtimisõpikutesse oma uuringutega karismaatiliste liidrite omadustest ja eesmärgitee eestvedamisteooriaga.
Wharton School kuulub Pennsylvania ülikooli juurde USAs ja seda kooli peetakse praegu ärihariduse lipulaevaks.
Karismaatiliseks loeb House liidrit, kes oskab võimendada oma eeldusi ja on võimeline järgijaid eriliselt mõjutama.
Karismaatiliseks peetud liidrite enamesinevate iseloomuomaduste hulgas tõi Robert House välja enesekindluse, domineerimise, paindliku rollide vahetamise, endast mulje kujundamise ja isikliku veetluse.
Väljakutset esitav visioon
Oluline on, et liider omaks enda ja alluvate ühiste väärtustega haakuvat visiooni organisatsiooni tulevikust ja suudaks selle visiooni kõigi organisatsiooni liikmeteni viia. See visioon ei tohiks olla liiga kergesti saavutatav, vaid peaks olema järgijatele piisavalt väljakutset esitav.
Erinevates maailma maades läbi viidud uuringud on näidanud, et liidri karismaatilisus mõjutab organisatsiooni tulemusi positiivselt.
Eesmärgitee teooria kuulub situatsiooniliste eestvedamisteooriate hulka. Situatsiooniliste teooriate seisukoht on, et pole konkreetset juhi edukust tagavat omadust ega käitumismalli, kõik võib oleneda olukorrast, asukohast ja ajast.
Selline teooria tekkis pärast aktiivseid juhi isiksuseomaduste ja edukuse vaheliste seoste otsinguid, kuna selgus ainult rida isiksuseomadusi, mis esinesid paljudes uurimustes, aga ei leitud ühest seost juhi isiksuseomaduste ja rühma tegevuse tulemuste vahel.
Oodatuim tasu
Eesmärgitee teooria kohaselt saab juht töötajate motivatsiooni suurendada, selgitades välja, milline tasu on iga alluva jaoks kõige oodatum, ja seostades selle siis tasusaamise konkreetsete tegevustega firma eesmärkide saavutamisel.
Liidri eesmärk on suurendada alluva motivatsiooni, suurendades töö eest saadava tasu väärtust alluva silmis ja määratledes alluva tegevused selle tasu saamiseks. Et alluvad erinevad üksteisest nii omaduste kui oskuste poolest ja olukorrad muutuvad, peab liider olema võimeline rakendama nendega suheldes erinevaid käitumisviise.
Et selgitada välja, kuidas mõjutab juhi motivatsioon ja juhtimisstiil alluvate motivatsiooni, tuli lisaks alluvatele küsitleda ka juhte.
Uuriti juhtide motiive ja väärtusi. Sõna motiiv tuleneb ladinakeelsest sõnast "movere" ja tähendab "liikuma panema". Motiivide kogum ajendab inimest käituma mingil kindlal viisil. Motivatsiooni võib tõlgendada kui töötaja soovi rakendada oma võimeid, s.t teadmisi, oskusi ja energiat mingi konkreetse eesmärgi saavutamiseks.
Seega on motivatsioonil oluline koht juhtimis- ja eestvedamisteooriates ning nende praktilisel rakendamisel.
Postimees 21.05.2002
Liidri karismaatilisust hinnatakse selle mõju tugevuse järgi, mis tal on alluvate väärtuste, tõekspidamiste ja tegude üle. Selle mõju saavutab liider oma uskumuste ja väärtuste kaudu, isiklikku eeskuju näidates.
Wharton Schooli professor Robert House on jõudnud praktiliselt kõigisse ingliskeelsetesse juhtimisõpikutesse oma uuringutega karismaatiliste liidrite omadustest ja eesmärgitee eestvedamisteooriaga.
Wharton School kuulub Pennsylvania ülikooli juurde USAs ja seda kooli peetakse praegu ärihariduse lipulaevaks.
Karismaatiliseks loeb House liidrit, kes oskab võimendada oma eeldusi ja on võimeline järgijaid eriliselt mõjutama.
Karismaatiliseks peetud liidrite enamesinevate iseloomuomaduste hulgas tõi Robert House välja enesekindluse, domineerimise, paindliku rollide vahetamise, endast mulje kujundamise ja isikliku veetluse.
Väljakutset esitav visioon
Oluline on, et liider omaks enda ja alluvate ühiste väärtustega haakuvat visiooni organisatsiooni tulevikust ja suudaks selle visiooni kõigi organisatsiooni liikmeteni viia. See visioon ei tohiks olla liiga kergesti saavutatav, vaid peaks olema järgijatele piisavalt väljakutset esitav.
Erinevates maailma maades läbi viidud uuringud on näidanud, et liidri karismaatilisus mõjutab organisatsiooni tulemusi positiivselt.
Eesmärgitee teooria kuulub situatsiooniliste eestvedamisteooriate hulka. Situatsiooniliste teooriate seisukoht on, et pole konkreetset juhi edukust tagavat omadust ega käitumismalli, kõik võib oleneda olukorrast, asukohast ja ajast.
Selline teooria tekkis pärast aktiivseid juhi isiksuseomaduste ja edukuse vaheliste seoste otsinguid, kuna selgus ainult rida isiksuseomadusi, mis esinesid paljudes uurimustes, aga ei leitud ühest seost juhi isiksuseomaduste ja rühma tegevuse tulemuste vahel.
Oodatuim tasu
Eesmärgitee teooria kohaselt saab juht töötajate motivatsiooni suurendada, selgitades välja, milline tasu on iga alluva jaoks kõige oodatum, ja seostades selle siis tasusaamise konkreetsete tegevustega firma eesmärkide saavutamisel.
Liidri eesmärk on suurendada alluva motivatsiooni, suurendades töö eest saadava tasu väärtust alluva silmis ja määratledes alluva tegevused selle tasu saamiseks. Et alluvad erinevad üksteisest nii omaduste kui oskuste poolest ja olukorrad muutuvad, peab liider olema võimeline rakendama nendega suheldes erinevaid käitumisviise.
Et selgitada välja, kuidas mõjutab juhi motivatsioon ja juhtimisstiil alluvate motivatsiooni, tuli lisaks alluvatele küsitleda ka juhte.
Uuriti juhtide motiive ja väärtusi. Sõna motiiv tuleneb ladinakeelsest sõnast "movere" ja tähendab "liikuma panema". Motiivide kogum ajendab inimest käituma mingil kindlal viisil. Motivatsiooni võib tõlgendada kui töötaja soovi rakendada oma võimeid, s.t teadmisi, oskusi ja energiat mingi konkreetse eesmärgi saavutamiseks.
Seega on motivatsioonil oluline koht juhtimis- ja eestvedamisteooriates ning nende praktilisel rakendamisel.
Kategooriad
-
Lugemist
- Blogi(31)
- Edutainment(7)
- Koolitamine(81)
- Aja juhtimine(14)
- Enesejuhtimine(30)
- EQ ja SQ(13)
- Loovus(20)
- Motivatsioon(54)
- Positiivsus(12)
- Stress(48)
- Suhtlemisoskused(10)
- Väärtused(5)
- Delegeerimine(11)
- Juhtimisoskused(132)
- Koosolekud(12)
- Probleemide lahendamine(15)
- Klienditeenindus(44)
- Meeskonnatöö(51)
- Organisatsioonikultuur(23)
- Varia(73)