Keskastmejuht on kui osav läbirääkija juhtkonna ja töötaja vahel

Mats Soomre
Äripäev
24.10.2005
Keskastmejuhtidelt ootab juhtkond, et nad saavutaksid kokkulepitud eesmärgid. Töötajad ootavad, et juht räägiks välja neile sobivaimad töötingimused.
Mis üle jääbki, kui asuda leidma ühiseid kokkuleppeid, mis rahuldaksid inimeste huve ja võimaldaksid ka üldised eesmärgid saavutada.
Keeruline olukord tekib siis, kui juba toimiv ettevõte on sunnitud juurutama uued protsessid-struktuurid või tulenevalt turuolukorrast muutma töötingimusi.
Keskjuht peab ette arvestama, et suurema muutuse elluviimisel läbib kogu meeskond tervikuna esmalt negatiivse mõjuga etapid – ehmatuse ja eitamise. Pärast neid jõutakse alles positiivse mõjuga etappidesse – aktsepteerimine, arusaamine ja omaksvõtt.
Keskjuhi jaoks on kõige keerulisem olukord esimesel kahel etapil. Esmapilgul võib tunduda, et läbirääkimised on mõne inimesega täiesti võimatud, sest kõvemat häält teevad just need, kes pole olukorraga rahul või on lihtsalt emotsionaalsemad.
Tagasihoidlikumad ja positiivselt meelestatud inimesed ei hakka häält tõstma ja ei paista ka välja. Samas on oluline mõista, et uued kokkulepped tuleb saavutada nii iga inimese kui ka meeskonnaga tervikuna.
SOOVITUSED, MIS AITAVAD SAAVUTADA VÕIDAN-VÕIDAD-KOKKULEPPEID MUUTUSTE PERIOODIL
·
Mõtle muutustega seotud mõtted endale lõpuni selgeks ja loo positiivne visioon tuleviku jaoks. Kui sa ei usu ise muutuste edukusse, siis on väga raske saavutada toimivaid kokkuleppeid.
·
Leia aega, et suhelda tavapärasest pikemalt nii terve meeskonnaga kui ka iga meeskonnaliikmega eraldi.
·
Otsi endale positiivseid mõttekaaslasi ja levita “häid kuulujutte“ teemal, et niikuinii me suudame saavutada edu.
·
Mõtle juba ette läbi, kuidas sa käitud, kui sind rünnatakse valede, demagoogia, negatiivsete emotsioonidega.
·
Leia endale mentor või abiline, kellega sa saaksid oma mõtteid jagada – nii murelikke kui ka rõõmsaid.
·
Kiire ja positiivses valguses teavitamine on väga oluline. Mida vähem saladusi, seda parem. Pole veel kuuldud, et muutuste perioodil oleks kedagi liiga palju informeeritud. Nii vähendate kuulujutte ja kahtlusi ning peate tulevikus vähem vigade parandusega tegelema.
·
Ära eelda, et inimesed mõistavad olukorda juba esimesel rääkimisel – sul tuleb sama infot anda mitmel korral ja vajadusel ka erineval kujul.
·
Õpi ütlema “ei” asjadele, mis sulle ja ettevõttele ei sobi. Kui sa ei õpi ei-ütlemist ära, siis ei saa sinust kunagi head juhti! Ega ka head läbirääkijat!
·
Kui kokkulepe lõpeb halva enesetundega, on kokkuleppe täitmist keeruline motiveerida.
HOIA MEELES LÄBIPROOVITUD JA PRAKTIKAS TUNNUSTUST LEIDNUD NIPID
·
Alusta läbirääkimisi hoiakuga, et mõlemad pooled võidavad.
·
Hoidu isikuid ja probleeme omavahel ära segamast.
·
Näita respekti partneri seisukohtade suhtes.
·
Hoidu ärritavast käitumisest ja irooniast.
·
Ole küsimuste esitamisel ja ettepanekute tegemisel võimalikult selge ja täpne.
·
Kasuta katkestusi oma huvides aja mahavõtmiseks.
·
Väljenda oma arvamusi argumentide kohta selgelt ja piisavalt.
·
Kui vaja, siis sõnasta oma ettepanekud ja põhjendused ümber.
·
Sea oma vajalikud järeleandmised alati sõltuvusse partneri edasisest tegevusest.
·
Tee vahekokkuvõtteid ja saa kinnitus.
·
Tunnusta partneri positiivseid signaale.
·
Tee olulistest punktidest korrektseid märkmeid. Kasuta neid kokkuvõtete tegemisel.
Allikas: Mats Soomre