Koolitus peaks tuginema firma arengustrateegiale

Helina Vigla
Äripäev
24.03.2003
Organisatsioonisisese koolituse või konsultatsiooni eesmärk on arendada ettevõtete konkurentsivõimet ja aidata kaasa uute äriprojektide elluviimisele.
Organisatsioonid pöörduvad sageli konsultantide poole, et tellida koolitust või konsultatsiooni. Kui kokkulepe on üldjoontes sõlmitud, siis kohtub konsultant organisatsiooni esindajatega ja viiakse läbi eelintervjuu, et kohandada koolituse programm või konsultatsioon tellija vajadustele.
Eelintervjuu käigus võib aga selguda, et esialgselt tellitud koolitus ei aita lahendada organisatsioonis üles kerkinud probleeme. Probleemid on mujal, kui alguses arvati, eri tasandite juhtidel on erinevad eesmärgid koolituse suhtes, aega töötajate koolitamiseks ei ole võimalik kooskõlastada, vahendeid koolituseks ei jätku ja alluvad ei ole motiveeritud koolituses osalema. Selline situatsioon kulutab nii tellija kui ka konsultandi tööaega ja tuleb ette, et koostöö jääb hoopis katki. Mis siis tuleks teha, et koostöö ladusalt ja edukalt kulgeks?
Personali arendamine ja ka koolituse tellimine peab tuginema organisatsiooni arengustrateegiale. Juhid peavad hindama koolitusvajadust.
Vajaduste hindamine toob välja praegused ja tulevased probleemid, mis leiaksid lahenduse koolituse või konsultatsiooni abiga, ning näitab kätte puudujäägid personali planeerimises, töökohtade projekteerimises, personali valikus või ka vead organisatsiooni infosüsteemis.
Koolituse planeerimisel on vaja esitada endale kolm põhilist küsimust: miks, keda, kuidas?
Miks? Otsustage koolituse eesmärgid ja koolituse ulatus, arvestades olemasolevaid rahalisi vahendeid. Koolituse tulemuslikkust hinnatakse ikka lähtudes sellest, kas ja mil määral saavutati eesmärgid.
Keda? Otsustage, keda on vaja koolitada, olenevalt sellest, kas tulemust oodatakse eelkõige inimese, struktuuriüksuse või tegevusvaldkonna tasandil.
Kuidas? Otsustage, mida õpetada, milliseid meetodeid kasutada, mis on vajalik teie töötajatele, keda soovite koolitajaks ja palju saate selle eest maksta. Koolituseks kavandatud ressursside kasutamise efektiivsus sõltub otseselt sellest, kui täpselt on tegevuskava tellija poolt ette valmistatud.
Alles siis, kui organisatsioon on kõik need valdkonnad läbi mõelnud, võib asuda kirjutama koolitustellimust (pakkumiskutset) koolitusfirmale või konsultandile. Tellimus peab kindlasti sisaldama tellija eesmärke, soove, hoiakuid, tingimusi, tähtaegu ja kontaktisikuid, samuti teavet kutsuja kohta.
Pakkumiskutse peaks sisaldama järgmisi selgitusi:
- organisatsiooni lühitutvustus;
- koolitusvajaduse ja -eesmärgi kirjeldus;
- tulemus, mida oodatakse;
- sihtgrupi lühiiseloomustus;
- soovitav koolituse kestvus, koht, tingimused;
- millist infot oodatakse koolituse pakkuja kohta;
- pakkumise esitamise kuupäev;
- kontaktisik;
- valiku tegemise kuupäev.