Koolituse tõhusus sõltub oluliselt rühma suurusest, osalejate vanusest ja positsioonist

Anneli Salk
Äripäev 09.08.2006
Koolituse rühma koostamisel on oluline pidada silmas rühma suurust. Mida suurem rühm, seda üldisem on informatsioon, mida koolituselt saadakse.
Teiste osalejate arvamusi ei ole võimalik kuigi pikalt kuulata, samuti pole palju võimalik oma mõtteid väljendada. Kui koolitusel on põhirõhk uue informatsiooni edastamisel, siis pole grupi suurus niivõrd oluline. Kui koolitusel käsitletakse suhtlemisteemasid, siis on rühma suurus määrava tähtsusega.
Mida suurem on rühm, seda üldisem on info, mida koolituselt saadakse.
Väiksemas grupis on võimalik situatsioone arutada, olukordi läbi mängida ja saada grupiliikmetelt tagasisidet oma tegevuse kohta. Grupi liikmed muutuvad sümboolselt peeglikildudeks, peegeldades tagasi suhtumisi ja hoiakuid. Ilma teiste tagasisideta ei ole võimalik aru saada, milliseid tundeid meie käitumine neis tekitab. Näiteks klienditeeninduskoolitusel on võimalik osalejatel rollimängu kaudu paremini aru saada, kuidas nende käitumine on seotud klientide reaktsioonidega, seda eriti konfliktsituatsioonide puhul.
Peale grupi suuruse on koolituse edukaks läbiviimiseks oluline veel koolitusel osalejate ametialane positsioon ja erialane tegevus.
Kui koolituse eesmärgiks on teatud kutseoskuste lihvimine, siis kõige parema tulemuse saab grupis, kus on sama valdkonna töötajad. Näiteks kui soovitakse oma müügioskuseid täiendada, siis on seda kasulik teha koos teiste müügimeestega. Ühistest aruteludest kujuneb sünergia, kuna kõik koolitusel osalejad on valdkonnaga praktiliselt kokku puutunud ja omavad teatud pädevust. Seminarides on võimalik oma mõtteid jagada ja teiste vigadest-oskustest õppida.
Negatiivne mõju kõigile
Kui koolitusel osalejatel on väga erinev ettevalmistuse või oskuste tase, siis mõjub see üldjuhul negatiivselt kõigile osalejatele. Need, kes on juba aastaid selles valdkonnas töötanud professionaalid, tunnevad igavust, kui räägitakse kõige elementaarsematest teadmistest.
Need osalejad aga, kes on alles algajad, tunnevad, et koolituse tempo on liige kiire ja pole võimalik teemasse süveneda. Sarnane tööalane ettevalmistus muudab grupi taseme ühtlasemaks ning koolitusel teadmiste omandamise lihtsamaks.
Kui koolituse eesmärgiks on firmasisese mikrokliima ja koostöö parandamine, siis loomulikult annab kõige paremaid tulemusi töökollektiiviga ühiselt läbitud meeskonnakoolitus. Sellisel koolitusel on võimalik tulla välja oma töistest rollidest ja näha töökaaslasi teise nurga alt.
Tihti on meil töökaaslastest välja kujunenud üks pealispindne ettekujutlus ning seetõttu esineb tihti möödarääkimisi. Meeskonnatöö koolitus koos väljasõiduga võimaldab paremini mõista oma töökaaslasi ning seeläbi aitab kaasa paremate töösuhete kujunemisele. Kui firmast saata üks töötaja meeskonnatöö koolitusele, siis on tulemus palju kesisem, kuna ühe inimese läbitud kogemused ei laiene meeskonnale.
Kui koolituse eesmärgiks on töötajate motiveerimine, konfliktilahendus või kommunikatsiooni edendamine, siis on kasulik, kui koolitusel osalevad erineva staatusega töötajad. Nii on juhtkonnal kasulik kuulata, millised on alluvate vajadused, ning seeläbi on võimalik paremini välja töötada motivatsiooni süsteemi ettevõttes. Samuti on keskastme juhil oluline teada nii oma alluvate kui ka ülemuste seisukohti, et tööd paremini organiseerida ning infoplokkidega efektiivsemalt toime tulla. Kõigil koolitusel osalejatel on võimalus mõista oma osa tervikus ning mõista teiste seisukohti.
Koolitusgruppi koostades on hea tähele panna ka osalejate vanust. Ühiskonnas toimunud kiired muutused, on jätnud inimeste mõttemaailma ja hoiakutesse oma jälje. Igal põlvkonnal on talle omane sõnum, mis rikastab koolitusel toimuvaid vestlusi. Vanema põlvkonna esindajad oskavad välja tuua oma elukogemustest neid nüansse, mida noorematel veel ei ole, ning noorematel on tihti avatust ja entusiasmi muuta iganenud seisukohti paremini toimivateks. Nii et erineva vanusega koolitusel osalejad annavad just oma erinevate kogemustega koolitusse suurepärase panuse.
Kui huvitab vaid linnuke
Kui koolitusele tulnud inimesi huvitab ainult diplom või linnuke CVs või on tööandja ta kohustuslikus korras koolitusele saatnud, on selline koolitusel osaleja teistele grupiliikmetele ainult õnnetuseks. Kui sellisel osalejal on kõrge enesehinnang, võib ta oponeerida teiste osalejatega ning segada koostööd. Kui tema enesehinnang on tagasihoidlik, siis võib ta lihtsalt tuima näoga kohustuslikud tunnid ära istuda, et see punkt kirja saada. Mõlemal juhul pole mõtet oodata koolitusel osaleja sisulist osalemist. Ta pärsib ka teiste tööd.
Koolituse grupi koostamisel on hea arvestada inimeste huvitatusega antud teemast ning isikliku motivatsiooniga oma teadmiste täiendamisel.