Kuidas siis targad juhid tegutsevad?

Anneli Liivamägi
Eesti Päevaleht 02.11.2006
Organisatsiooni juhtimine tähendab inimeste juhtimist selleks, et saavutada organisatsiooni eesmärgid ja panna erinevate iseloomude ja harjumustega isiksused selle eesmärgi nimel pingutama.
Tartu juhtimiskonverentsil “Kuidas targad juhid tegutsevad?” räägiti septembri alguses sellest, kuidas targad tippjuhid oma organisatsioone juhivad. Igaühe mõte oli unikaalne ja selline, mis just tema organisatsioonis kõige paremini toimib.
Konverentsi avalöögi tegi doktor Tony Alessandra, kes tegeleb juhtide arendamisega Ameerikas. Tony Alessandra sõnul peaks edukas juht eri inimtüüpide juhtimisel lähtuma järgmisest põhimõttest: kohtle teisi inimesi nii, nagu nemad soovivad, et neid koheldaks. Platinum Rule on lihtne viis määramaks nii iseenda kui ka oma juhi või alluvate käitumisstiili selle põhjal, kas käitumises eelistatakse avatud või kaitstud olekut ning kas suheldes ollakse otsekohene või mitte. Selle põhjal toob Alessandra välja neli eri stiili:direktorid, mõtlejad, suhteloojad ja sotsialiseerujad (lisainfo www.fast-leader.com).
Personalijuhil, kellel tuleb suhelda Balti riikide tippjuhtidega, on mõistlik kõrva taha panna tõsiasi, et eri riikide juhtide juhtimisstiil on küll mõnevõrra erinev, aga soovitud tulemused saavutatakse suheldes just juhi stiilist lähtudes.
Suvel tegi EMOR Fastleader.com-i palvel kolmes Balti riigis küsitluse, et välja uurida, kuidas targad juhid siin tegutsevad. Uurimistulemusi tutvustas TNS EMOR-i Balti regiooni juht Margo Veskimägi. Balti riikide juhtide iseloomustamiseks võib öelda, et Eesti juht usaldab oma töötajaid ja annab neile ülesannete sooritamisel üpris vabad käed, samuti väärtustab
puhkust ja tervislikke eluviise, Läti juht soovib ise tegutseda ja seejärel oma plaane töötajale selgitada. Leedu juht püstitab endale väga kõrgeid eesmärke ja on seetõttu tugevalt tulemusele orienteeritud. Pikem ülevaade uuringutulemustest on avaldatud septembrikuu Direktoris.
Aeg maha
Konverentsi lõpuettekande tegi “Slow movementi” liikumise algataja Carl Honoré. Ta õpetas paremate töötulemuste ja isikliku elu kvaliteedi saavutamiseks aega maha võtma, küpseid otsuseid tegema ja läbimõeldult tegutsema. Tema arvates on kiirest tegutsemisest saanud eesmärk omaette, mis töö tulemuste ja kvaliteedi seisukohalt ei pruugi üldse efektiivne olla.
Mida me siis teada saime – igal juhil on oma käekiri, mis sobib vaid nende organisatsioonile, omad viisid, kuidas eemärgi nimel tegutseda, töötajaid motiveerida ja paremaid tulemusi saada. Kuid olemas on ka oma kindlad põhitõed, ja ühe neist tõid esile kõigi suurte organisatsioonide esinejad: hooli oma töötajatest, kuna inimkapital on see, millest sõltub organisatsiooni edu või ebaedu.