Meeskondlik õppimine suurendab kasumit

Maret Ahonen, Karin London
Eesti Päevaleht, 15.05.2005
Üsna pikka aega on uuritud, miks mõned organisatsioonid ei saavuta oma eesmärke või miks nende areng takerdub.
Üks olulisi põhjusi on organisatsioonikultuur ja meeskondlik õppimine sealhulgas.
Mida selle teadmisega ette võtta? Kas loota, et organisatsiooni valitud eesmärgid ise kujundavad kultuuri? Või kujundada/suunata eesmärkide saavutamiseks kultuuri teadlikult.
Õnneks on Eesti organisatsioonimaastikul hakanud asi liikuma ja juhid mõistavad järjest enam teise variandi olulisust. Milline organisatsioonikultuur saab siis olla kasumi teenimise allikaks?
Muutu meeskondlikuks
Organisatsioonikultuur peaks soodustama niisugust õppimist, mille käigus individuaalne intellekt saab muutuda meeskondlikuks. Siinjuures on hea alustada meeskondliku õppimise kui oskuse arendamisega. Viimasel pole midagi pistmist faktide meeldejätmisega. Meeskondliku õppimise juures tuleb arvestada kahe tingimusega:
•• Soov või tahe teineteist näha, kuulata ja respekteerida, sest alles seejärel on võimalik ka vastavaid oskusi täiustada. Öeldu näib teoorias lihtne ja enesestmõistetav, ent praktikas viib just nende oskuste ebaadekvaatne kasutamine valestimõistmise ja pingeteni.
•• Kõik protsessis osalejad peaksid olema suutelised ajutiselt kõrvale heitma oma tõekspidamised, sest ainult nii on võimalik saavutada tõeline empaatiaseisund, mis aitab mõista kolleegi mõttemudeleid. Treeningutel oleme näinud, et see on erakordselt raske küsimus paljudele meeskondadele. Puhtinimlik on siduda oma seisukohad oma identiteediga – loobud seisukohast, loobud mingist osast iseendas.
Kirjeldatud tingimused on vajalikud selleks, et meeskond saaks asuda õppima üht meeskondliku õppimise olulist koostisosa – oskuslikku dialoogi. Tänaste meeskondade üheks põhiprobleemiks on see, et inimesed on minetanud dialoogi kui vaba vestluse arendamise võime töökohas. Meie igapäevastel koosolekutel ja vestlustel kasutatakse enamasti väitlust ja ka seda mitte kuigi oskuslikult, sest verbaalse võitluse eesmärgiks on sageli võit võidu pärast. Tõeline dialoog, kus kummagi poole eesmärgiks pole mitte võit, vaid vaba vestluse käigus uute ideede ja võimaluste otsimine, loobki õppiva meeskonna.
Meeskondliku õppimise vilumuse saavutamine nõuab samasugust kannatust ja pühendumist nagu iga uue oskuse omandamine. Tulemiks on isiksuslik kasv ja sünergia meeskonnas, mis rajaneb sellisel üksteist toetaval koostöövaimul, mida on raske kopeerida ja mis lõppkokkuvõttes suurendabki kasumit.