Müügimeeskonna motiveerimine on looming

Aimi Raudam
Äripäev
17.08.2004
Müügimeeskondade motivatsioon koosneb kahest komponendist: töötasust ja lisaväärtustest (telefon, auto, välislähetused, koolitused, firmaüritused, soodushindadega kaubad, tasuta transport vms).
Töötasule pööratakse alati suuremat tähelepanu, kuid ei tohi unustada seda, et paljud lisaväärtused – ametiauto, telefoni, interneti kasutamise võimalus – on sellised, mis tõstavad iga töötaja elukvaliteeti ja töötasuga rahulolematule töötajale tasub seda alati meelde tuletada.
Loomulikult ei kompenseeri need väärtused pere söögilauda, kontserdil ja puhkusereisidel käimise kulusid. Iga töötaja peab saama oma töövõime alalhoidmiseks neid võimalusi kasutada töötasu arvel.
Tööandja ülesanne meeskonna motiveerimisel on säilitada tasakaal ettevõtte müügimahtude saavutamise ja töötajate optimaalse töövõime kasutamise vahel. Lähtuvalt müüdavatest tootegruppidest on igal firmal võimalik välja töötada oma sobivaim süsteem.
Sobimatu motiveerimise süsteem annab end tunda töötulemuste suhtes rahulolematusena. Mõnikord on rahulolematus subjektiivne ja see muudab meeskonna töökliima pingeliseks. Kui firmas on kuulda nurinat, tasub enne kaadrivahetust siiski proovida teistsugust motiveerimissüsteemi.
Selle sobivus selgub katseperioodi jooksul. Soovitatav on enne uue süsteemi katsetamist see töötajatega alati läbi arutada, võib juhtuda, et neilt tuleb uusi ja huvitavaid ettepanekuid.
Müügimeeskonna motiveerimissüsteem koosneb iga müügitöötaja motiveerimissüsteemist ja mõned ettevõtted kasutavad ka kogu meeskonna boonustasustamist lähtuvalt kõigi liikmete ühispanusest (vt tabelit).