Patrick Lencioni "5 põhjust, miks meeskonnad ei toimi"

Autor: Helen Pastarus, 24.04.2009
allikas: www.juhtimine.ee
„Meil on kogenum ja talendikam juhtkond kui ühelgi meie konkurendil. Meil on rohkem raha ja parem tehnoloogia kui neil. Sellegipoolest jääme me käibelt ja kasvult maha kahest peamisest konkurendist. Miks see nii on?” küsib tehnoloogifirma uus juht Katherine raamatus „The Five Dysfunctions of a Team”. Vastuseks on kehv meeskonnatöö.
Kui oluline on meeskonnatöö, võtab kõige paremini kokku järgnev fraas. „Kui sa suudad panna kõik töötajad organisatsioonis sõudma ühes suunas, siis võid domineerida igas tööstusharus, igal turul, kõikide konkurentide üle ja igal ajal.” Seda on öelnud raamatu autori sõber, kes on üles ehitanud miljardi dollari suuruse käibega firma. Tõsi on, et harva esineb organisatsioone, kus on suurepärane meeskonnatöö.
Raamat on kirjutatud nn juhtimisromaani stiilis, mis on kaasahaarava ja samas realistliku süžeega. Peategelaseks on tehnoloogiafirma äsja palgatud juht Katherine, kes peab firma paremini tööle panema ja näeb takistusena just juhtkonnas puuduvat meeskonnatööd, mida ta asub parandama, et saavutada oodatud tulemusi. Raamatut on lihtne lugeda ning see pakub palju mõtlemisainet – paljud kirjeldatud situatsioonid pakuvad äratundmisrõõmu elust. Ääretult huvitav on jälgida, kuidas Katherine lahendab olukordi, näiteks kui meeskonnaliikmed teda proovile panevad või osutavad otsest vastupanu, sel ajal kui ta püüab juhtkonnast meeskonda luua.
Enamikus organisatsioonides tuuakse ühe olulise probleemina välja vähest meeskonnatööd. Sageli aga ei mõelda, kuidas paremat meeskonnatööd saavutada või mis on need põhjused, miks meeskonnatöö ei toimi nii nagu peaks. Raamat annab hea ülevaate, mis on peamised põhjused, mis takistavad meeskonnatööd, ning mida teha, et neid takistusi ületada. Kui praktikas tehakse sageli mõni meeskonnatreening ja arvatakse, et sellest piisab, siis tegelikult on see alles teekonna esimene samm. Kuigi raamat kirjeldab firmajuhi Katherini ja juhtimismeeskonna teekonda hea meeskonnatööni, on samad põhimõtted rakendatavad ka osakonnas või mõne muu tiimi töös. Mind panid mõtlema Katherini sõnad, et hea meeskonnatöö korral ei ole koosolekud kunagi igavad ning on hea, kui meeskonnaliikmed omavahel vaidlevad, sest konflikti vältimine ei vii edasi ning siis ei toimu sisulist arutelu.
Raamatu lõpus on kokkuvõte mudelist ning praktilised näpunäited ja harjutused, kuidas oma meeskonnas viis peamist tiimitöö takistajat välistada. On toodud ka küsimustik, mille põhjal saab iga juht hinnata, kuidas meeskonnatöö tema tiimis toimib ja millised takistused on just selle meeskonna koostöös.