Uus juhi mudel väldib läbipõlemist
Anneli Salk
Äripäev 29.04.2002
Juhtimispsühholoogias välja töötatud uus juhi mudel ehk maatriks sisaldab printsiipe, mis võimaldavad juhil pikka aega edukalt toimida ning läbipõlemist vältida.
Kaasajale on iseloomulik pidev muutus ja enesetäiendamine. Teadmised, mida sai kunagi ülikoolis omandatud, on ammu kümneid kordi ümber hinnatud ning kõige suuremad teisenemised on toimunud juhtimise vallas. Ehkki vanaviisi enam ei taha, siis uutmoodi veel ei oska. Palju uusi teadmisi saab omandada läbi isikliku elukogemuse, kuid on ka võimalik heita pilk teiste inimeste kogemustepagasile ning nendest järeldusi teha.
Tänapäeva intellektuaalse kapitalismi ajastul on ühiskonnas toimunud suured nihked ning see tingib inimeste ühiskondlikes rollides suuri muutusi. Igal juhil on ette tulnud eluperioode, kus küsitakse enda käest – milline on minu kui juhi roll ning milles see väljendub? Tavaliselt kerkivad sellised küsimused esile siis, kui näiteks turusituatsioon muutub või tuleb ametiposti vahetada. Tegemist on identiteedi kriisi perioodiga, kus vanad tõekspidamised iseenda kohta saab läbi analüüsitud ning need, mis on muutunud individuaalse kasvamise käigus edukust takistavateks, formuleeritakse ümber.
Üldjuhul hakatakse sellega siis tegelema, kui ilmneb, et juhiks olemine väljendub:
·
pidevas ajapuuduses;
·
vastutusekoormas olukordade eest, mis ei sõltu endast;
·
tööst mõtlemises ka hilistel õhtutundidel ja puhkepäevadel;
·
pidevates suhtlemisprobleemides alluvate ja klientidega.
Olles selle kogemuse endas läbinud, on võimalik jätkata juhiks olemist uuelt, senisest ressursirikkamalt ja teadlikumalt tasandilt.
Samas pole mõtet oodata olukorrani, kus tekib identiteedikriis, vaid arukas on pidevalt uueneda läbi oma mõttemaailma, milleks pakuvad suurepäraseid võimalusi erinevad koolitusprogrammid. Samuti on koolitustel võimalik aeg maha võtta ja ennast ning elu kõrvalt jälgida. Nii on võimalik kasvada ka ilma kriisideta, ehkki juhiks olemine on pidev kasvamine läbi raskuste.
Hea juht valmistub muutusteks
E
UVE NOOR, IT Arvutitarkvara tegevjuht
Üha kiiremini edenevas ühiskonnas peab juht oma konkurentsivõimelisuse säilitamiseks arenema ja olema valmis muutusteks.
Ehkki juhti hinnatakse töötulemuste järgi – kui ettevõte on edukas, siis järelikult ka hästi juhitud –, pole välistatud, et ärikeskkonna muutudes ei suuda sama juht enam endiselt toime tulla. Kas sel juhul saame öelda, et ta ei ole olnud võimeline arenema koos ettevõttega ning pole suutnud piisavalt uuendada oma mõttemaailma?
Võib-olla tõesti, aga absoluutset tõde pole olemas, sest on juhte, kes käivitavad edukalt ettevõtteid, kuid lahkuvad peale käivitusprotsessi, et otsida üha uusi väljakutseid. Teised aga tunnevad rahuldust firma arendamisest ja muutmisest. Alati leidub ka universiaalseid juhte, kellele meeldib vedada ettevõtet läbi erinevate arenguetappide. Edukas saab kõigil juhtudel olla inimene, kes on tegelenud eneseanalüüsiga, hindab oma võimeid adekvaatselt ja areneb koos teda ümbritseva keskkonnaga.
Areng eeldab väliskeskkonnaga suhtlemist ning infovahetust, võimalusi selleks on palju ja erinevaid. Enamiku meile vajalikust võib leida tänapäeval elektroonilistest kanalitest või paberkandjalt, aga siiski korraldatakse konverentse, seminare, koolitusi. Vajadus suhelda, kogemusi vahetada ja teadmisi omandada seletab huvi nende ürituste vastu. See annab juhile võimaluse tulla välja töörutiinist, saada uusi ideid ja mõtteid. Kas seda toetab erialase kirjanduse lugemine, koolitused, kogemuste vahetamine või miski muu, jääb siiski igaühe enda otsustada.
JUHI MUDELI MUUTMINE KESKKONNALT SAABUVA TAGASISIDE ABIL
Juht kui isiksus
·
Ülemus kui juhi hierarhiliste tõekspidamiste peegeldaja
·
Ühiskond kui juhi sotsiaalsete tõekspidamiste peegeldaja
·
Sama tasandi juhid kui meeskonnatöö alaste tõekspidamiste peegeldajad
·
Kliendid kui juhi usaldatavuse ja inimest väärtustavate tõekspidamiste peegeldajad
·
Alluvad kui strateegilise mõtlemise ja koostöö alaste tõekspidamiste peegeldajad ja komplekside esiletoojad
JUHI MUDELI PÕHIPRINTSIIBID:
·
Võime näha üldist ettevõtte visiooni ajaperspektiivis ning oma osa selles
·
Olla paindlik oma tõeks- pidamistes ning suuta enda tõekspidamisi analüüsida ja vajaduse korral muuta (jäigad mõtte- struktuurid aeglustavad õppimist ja uue omandamist, samuti raisatakse jäikade tõekspidamiste puhul asjatut energiat vastandumisele koostöö asemel)
·
Võime visiooni reaalselt ellu viia
·
Võime adekvaatselt vastutada oma osa eest organisatsioonis
·
Oskus jätta teistele töötajatele nende vastutus
·
Võime pidevalt ennast täiendada ja olukordi ümber hinnata
·
Lasta mõistusel ja sisetundel koostööd teha
·
Oskus motiveerida töötajaid eneseteostusele läbi töö
·
Oskus olla suhtlemisel diplomaat ning mõista olukordi erinevatelt tajupositsioonidelt (alluva positsioonilt, ülemuse positsioonilt, kliendi positsioonilt, organisatsiooni kui süsteemi positsioonilt)
·
Oskus tulevikust olevikku vaadata ja tunda rõõmu protsessist, mis viib püstitatud eesmärgini
·
Oskus endale sobivaid ja arukaid kaaslasi valida
·
Oskus infomürast endale vajalikku infot välja selekteerida
·
Oskus ennast vabal ajal tööst välja lülitada ning lähtuvalt oma individuaalsusest elu nautida
Äripäev 29.04.2002
Juhtimispsühholoogias välja töötatud uus juhi mudel ehk maatriks sisaldab printsiipe, mis võimaldavad juhil pikka aega edukalt toimida ning läbipõlemist vältida.
Kaasajale on iseloomulik pidev muutus ja enesetäiendamine. Teadmised, mida sai kunagi ülikoolis omandatud, on ammu kümneid kordi ümber hinnatud ning kõige suuremad teisenemised on toimunud juhtimise vallas. Ehkki vanaviisi enam ei taha, siis uutmoodi veel ei oska. Palju uusi teadmisi saab omandada läbi isikliku elukogemuse, kuid on ka võimalik heita pilk teiste inimeste kogemustepagasile ning nendest järeldusi teha.
Tänapäeva intellektuaalse kapitalismi ajastul on ühiskonnas toimunud suured nihked ning see tingib inimeste ühiskondlikes rollides suuri muutusi. Igal juhil on ette tulnud eluperioode, kus küsitakse enda käest – milline on minu kui juhi roll ning milles see väljendub? Tavaliselt kerkivad sellised küsimused esile siis, kui näiteks turusituatsioon muutub või tuleb ametiposti vahetada. Tegemist on identiteedi kriisi perioodiga, kus vanad tõekspidamised iseenda kohta saab läbi analüüsitud ning need, mis on muutunud individuaalse kasvamise käigus edukust takistavateks, formuleeritakse ümber.
Üldjuhul hakatakse sellega siis tegelema, kui ilmneb, et juhiks olemine väljendub:
·
pidevas ajapuuduses;
·
vastutusekoormas olukordade eest, mis ei sõltu endast;
·
tööst mõtlemises ka hilistel õhtutundidel ja puhkepäevadel;
·
pidevates suhtlemisprobleemides alluvate ja klientidega.
Olles selle kogemuse endas läbinud, on võimalik jätkata juhiks olemist uuelt, senisest ressursirikkamalt ja teadlikumalt tasandilt.
Samas pole mõtet oodata olukorrani, kus tekib identiteedikriis, vaid arukas on pidevalt uueneda läbi oma mõttemaailma, milleks pakuvad suurepäraseid võimalusi erinevad koolitusprogrammid. Samuti on koolitustel võimalik aeg maha võtta ja ennast ning elu kõrvalt jälgida. Nii on võimalik kasvada ka ilma kriisideta, ehkki juhiks olemine on pidev kasvamine läbi raskuste.
Hea juht valmistub muutusteks
E
UVE NOOR, IT Arvutitarkvara tegevjuht
Üha kiiremini edenevas ühiskonnas peab juht oma konkurentsivõimelisuse säilitamiseks arenema ja olema valmis muutusteks.
Ehkki juhti hinnatakse töötulemuste järgi – kui ettevõte on edukas, siis järelikult ka hästi juhitud –, pole välistatud, et ärikeskkonna muutudes ei suuda sama juht enam endiselt toime tulla. Kas sel juhul saame öelda, et ta ei ole olnud võimeline arenema koos ettevõttega ning pole suutnud piisavalt uuendada oma mõttemaailma?
Võib-olla tõesti, aga absoluutset tõde pole olemas, sest on juhte, kes käivitavad edukalt ettevõtteid, kuid lahkuvad peale käivitusprotsessi, et otsida üha uusi väljakutseid. Teised aga tunnevad rahuldust firma arendamisest ja muutmisest. Alati leidub ka universiaalseid juhte, kellele meeldib vedada ettevõtet läbi erinevate arenguetappide. Edukas saab kõigil juhtudel olla inimene, kes on tegelenud eneseanalüüsiga, hindab oma võimeid adekvaatselt ja areneb koos teda ümbritseva keskkonnaga.
Areng eeldab väliskeskkonnaga suhtlemist ning infovahetust, võimalusi selleks on palju ja erinevaid. Enamiku meile vajalikust võib leida tänapäeval elektroonilistest kanalitest või paberkandjalt, aga siiski korraldatakse konverentse, seminare, koolitusi. Vajadus suhelda, kogemusi vahetada ja teadmisi omandada seletab huvi nende ürituste vastu. See annab juhile võimaluse tulla välja töörutiinist, saada uusi ideid ja mõtteid. Kas seda toetab erialase kirjanduse lugemine, koolitused, kogemuste vahetamine või miski muu, jääb siiski igaühe enda otsustada.
JUHI MUDELI MUUTMINE KESKKONNALT SAABUVA TAGASISIDE ABIL
Juht kui isiksus
·
Ülemus kui juhi hierarhiliste tõekspidamiste peegeldaja
·
Ühiskond kui juhi sotsiaalsete tõekspidamiste peegeldaja
·
Sama tasandi juhid kui meeskonnatöö alaste tõekspidamiste peegeldajad
·
Kliendid kui juhi usaldatavuse ja inimest väärtustavate tõekspidamiste peegeldajad
·
Alluvad kui strateegilise mõtlemise ja koostöö alaste tõekspidamiste peegeldajad ja komplekside esiletoojad
JUHI MUDELI PÕHIPRINTSIIBID:
·
Võime näha üldist ettevõtte visiooni ajaperspektiivis ning oma osa selles
·
Olla paindlik oma tõeks- pidamistes ning suuta enda tõekspidamisi analüüsida ja vajaduse korral muuta (jäigad mõtte- struktuurid aeglustavad õppimist ja uue omandamist, samuti raisatakse jäikade tõekspidamiste puhul asjatut energiat vastandumisele koostöö asemel)
·
Võime visiooni reaalselt ellu viia
·
Võime adekvaatselt vastutada oma osa eest organisatsioonis
·
Oskus jätta teistele töötajatele nende vastutus
·
Võime pidevalt ennast täiendada ja olukordi ümber hinnata
·
Lasta mõistusel ja sisetundel koostööd teha
·
Oskus motiveerida töötajaid eneseteostusele läbi töö
·
Oskus olla suhtlemisel diplomaat ning mõista olukordi erinevatelt tajupositsioonidelt (alluva positsioonilt, ülemuse positsioonilt, kliendi positsioonilt, organisatsiooni kui süsteemi positsioonilt)
·
Oskus tulevikust olevikku vaadata ja tunda rõõmu protsessist, mis viib püstitatud eesmärgini
·
Oskus endale sobivaid ja arukaid kaaslasi valida
·
Oskus infomürast endale vajalikku infot välja selekteerida
·
Oskus ennast vabal ajal tööst välja lülitada ning lähtuvalt oma individuaalsusest elu nautida
Kategooriad
-
Lugemist
- Blogi(31)
- Edutainment(7)
- Koolitamine(81)
- Aja juhtimine(14)
- Enesejuhtimine(30)
- EQ ja SQ(13)
- Loovus(20)
- Motivatsioon(54)
- Positiivsus(12)
- Stress(48)
- Suhtlemisoskused(10)
- Väärtused(5)
- Delegeerimine(11)
- Juhtimisoskused(132)
- Koosolekud(12)
- Probleemide lahendamine(15)
- Klienditeenindus(44)
- Meeskonnatöö(51)
- Organisatsioonikultuur(23)
- Varia(73)