Väärtuspõhine juhtimine

Väärtushoiakutel põhineva juhtimise tegeliku toimimise saladus seisneb selles, et me teeme seda, millesse me kõik usume, ja usume sellesse, mida me teeme.
Blanchard & O`Connor

Kuidas ikkagi panna „elama” ettevõttes kokkulepitud väärtused nii, et need ka reaalselt tööle hakkaksid?


Oleme viimastel aegadel oma töös üha rohkem kokku puutunud organisatsioonide ja nende väärtuste kujundamisega, aga eelkõige kokkulepitud väärtuste viimisega „peast südamesse“ ehk paberilt igapäevategevustesse. Nii saavad väärtustest toimivad „tööriistad”.
Väärtuspõhise juhtimise märksõnadeks on organisatsiooni juhtimine ühiste väärtuste kaudu, pühendumine ja väärtuspõhine saavutamine. Sõnades kõlab see ilmselt pisut kummaliselt , kuid praktilises elus on põhiküsimuseks ikka see, kuidas on võimalik läbi väärtuste saavutada paremaid tulemusi, suhteid ja efektiivsust.
Kuna iga inimene on unikaalne oma unikaalsete väärtustega, siis on oluline omavahel kokku leppida ühised väärtused, et kõik teaksid ühtemoodi, milliseid toimimisviise meie organisatsioon eelistab, et ühist eesmärki saavutada. Muidu juhtub näiteks nii, et mina arvan, et kõige olulisem on teha asjad ära kiirest, minu kolleeg rõhub kvaliteedile ning kolmas meie töötaja arvab, et olulisim on jätta alati võitja muljet väljapoole. Lähtuvalt neist erinevatest väärtustest teemegi me iga päev, iga hetk täiesti erinevaid valikuid ja otsuseid. See aga toob kaasa palju aja- ja informatsioonikadu ning tulemused liiguvad erisuunaliste otsuste mõjul üha kaugemale.
Kuid lisaks loomupärasele käitumisele on vaba tahte alusel võimalik alati muuta oma käitumist, st kasutada professionaalset käitumist. Mulle kui koolitajale võib loomupärane olla väga kiiresti rääkimine, aga koolitusel olen ma täiesti teadlikult oma kõnetempot aeglustanud, sest „tulistades“ head tulemust ei saavuta. Professionaalne käitumine lähtubki ühistest väärtustest.
Alustada saab sellest, et töötajad teadvustavad oma tegelikke väärtusi ja väärtushoiakuid - et nad saavad ka tegelikult aru, et nende iga käitumise ja valiku taga on mingi väärtus. See teebki meist võluvalt erinevad inimesed, kes ka käituvad ja reageerivad erinevalt. Selleks, et
erinevatena saaksime ühise eesmärgi nimel koos edukalt toimida peame eelnevalt ühistes väärtustes kokku leppima.

Kui inimesed võtavad oma tegevuse aluseks ühised väärtushoiakud ja töötavad koos ühise eesmärgi nimel, siis saavutavad ka tavalised, keskpärased inimesed täiesti erakordseid tulemusi ja annavad nii oma organisatsioonile konkurentsieelise.
Blanchard & O`Connor

Väärtushoiakutel põhineva juhtimise protsessi ohjad on alati juhi kui liidri käes. Ta peab ise kandma neid väärtusi ning panustama sellesse, et iga inimene organisatsioonis teaks ja rakendaks ühiseid väärtusi. Inimeste kaasamine kogu protsessi on aga võtmetähtsusega.
Väärtused on juhi käes ka suurepärane tööriist, mis aitab lahendada konflikte, teha keerukaid otsuseid ning ka nõuda kokkulepitud professionaalset käitumist. Ühised väärtused kujundavad ühiseid hoiakuid ning kujundavad organisatsioonikultuuri. Väärtused on üks võimalus oma organisatsioonikultuuri tõeliselt muuta just selles suunas, et see pakuks kõigile osapooltele rõõmu ja parimaid tulemusi.
Firmas, mis tegutseb tõepoolest oma väärtushoiakute järgi, on ainult üks juht – firma ühised väärtushoiakud.
K. Šults

Mida oleme meie oma väärtuspõhise juhtimise või organisatsiooni väärtuste kujundamise programmides teinud? Oleme paindlikult käinud koos organisatsiooniga nende väärtuste kujundamise teel. Kasutanud selleks nii firma oma väärtuste mängu tegemist kui oma Väärtuste Hoidiste koos kujundamist. Olnud pikemaajaliseks partneriks väärtuste tegelikuks sisseviimiseks igapäevategevustesse, süsteemidesse, inimeste hoiakutesse. Meil on olnud rõõm näha tõeliselt positiivseid muutusi.
Kui ka Sinu organisatsioon vajab väärtuste värskendamist ja „elustamist”, siis tuleme hea meelega appi.
Väärtuslikke hetki soovides,
Merike Mitt