Vali muutuseks õige tööriist

Mait Raava
Äripäev 14.08.2000
Kui asud organisatsioonis midagi muutma, küsi, mis tasandi veaga on sul tegemist. Kui soovid parandada kasumit, muuda organisatsiooni strateegiat ja struktuuri. Kui soovid parandada tooteid ja teenuseid, muuda äriprotsesse. Kui soovid parandada töötaja tulemuslikkust, muuda tema juhtimist. Kui soovid parandada töötaja kompetentsust, täienda tema teadmisi ja oskusi. Organisatsiooni tegevuse parandamise võimalustest paikneb umbes 80% töökeskkonna paremas juhtimises.
Koolituselt saab üldjuhised
Organisatsiooni, protsesside ja töötajate tegevust saab parandada koolituse ja konsulteerimise kaudu. Heal koolitusel omandavad töötajad uue käitumismudeli põhimõisted ja selle rakendamise üldjuhised, nad seostavad uut infot olemasolevaga ning harjutavad selle rakendamist lihtsustatud olukorras. Edaspidi on töötajate ülesanne rakendada uut käitumismudelit igapäeva keerukates olukordades.
Hea konsultatsioon annab organisatsioonile ainulaadsed juhised uut moodi käitumiseks. Töötajad ei pea uue käitumismudeli rakendamisel oma pead kuigivõrd vaevama. Konsultandid on kohaldamise nende eest ära teinud ja esitanud igapäevatööga hästi ühilduvad juhised.
Esimesel juhul saab organisatsioon “õnge”, teisel juhul “kala”. Ei üks ega teine pole iseenesest parem. Valik koolituse või konsultatsiooni vahel sõltub lõppkokkuvõttes olemasoleva energia ja aja varust. Koolitusel õpitud “õnge” töölepanek nõuab rohkem energiat ja aega kui konsultatsiooniga sisseostetud “kala” tarbimine.
Tasub silmas pidada, et ainult koolituse sisseostmisel võib tarkus õhku jääda ega pruugi piisavalt rakenduda. Ainult konsultatsiooni sisseostmisel võib tekkida sõltuvus “teistest tarkadest”. Enamasti parim on nende kahe nõuandevormi tasakaal.